از که باید ترسید؟

نوامبر 14, 2022رازگاهان

کلام خدا در انجیل متی از آیه ۲۶ تا آیه ۳۱ میفرماید: 

 پس نترسید، هر چه پوشیده است، پرده از روی آن برداشته می‌شود وهر چه پنهان است آشکار خواهد شد. آنچه را من در تاریکی به شما می‌گویم باید در روز روشن اعلام کنید و آنچه را محرمانه می‌شنوید باید در بام خانه‌ها با صدای بلند بگویید‌.  از کسانی که جسم را می‌کشند ولی قادر به کشتن جان نیستند نترسید‌. از کسی بترسید که قادر است جسم وجان، هر دو را در دوزخ تباه سازد‌.  آیا دو گنجشک به یک ریال فروخته نمی‌شود؟ با وجود این، بدون اجازه پدر آسمانی شما حتّی یکی از آنها به زمین نخواهد افتاد‌.  و اما در مورد شما، حتّی موهای سر شما شمرده است‌.  پس نترسید، شما از گنجشکهای بی شمار بیشتر ارزش دارید‌. 

وقایع واتفاقات پیرامون زندگی ما یکسان نمیباشند وهر روزه با اتفاقات گوناگونی روبرو میشویم. گاهی زندگی بر وفق مراد ماست وگاهی نیز بر علیه ما. در بعضی شرایط که أوضاع از کنترل ما خارج شده ودیگر کنترلی بر اوضاع نداریم، ترس به عنوان یکی از صلاح‌های قوی در این دنیا بر ما چیره میشود. همراه با این ترس، تشویش ونگرانی که معمولا با ترسها عجین میباشند به سراغ ما می‌آیند. در چنین شرایطی است که تفاوت ما با یکدیگر در مواجهه با این شرایط آشکار میگردد. اما مهمترین عاملی که قادر است تا ما را در چنین شرایط بحرانی یاری رساند چیست؟ اولین نکته مهم آگاهی نسبت به حقیقت است وحقیقت این است که خداوند خالق هستی قبل از آفرینش بشر از ضعفهای ما بخوبی آگاه بوده است و به همین دلیل برای ترسهای ما راهکارهای متفاوتی را در کلامش قرار داده است. این نکته صحیح است که راهکار مقابله با ترس به انسان داده شده است اما این راه حل بطور اتوماتیک در زندگی ما اجرا نخواهد شد. پس راه حل چیست؟ اینجاست که به دومین نکته مهم برمیخوریم، باور واعتماد به خدای هستی بخش یا همان ایمان ما که در تاریکی‌های زندگی کارگشا و راه‌گشای ما خواهد بود.  

بارها در زندگی خود با شرایطی روبرو شدم که قدرت اجرایی برای رهایی از آن نداشتم واز توان من خارج بود. این خاصیت انسان خداپرست است که هرگاه تمامی تلاش انسانی خود را بکار میبرد و توفیقی بدست نمی‌آورد دست به دامان خدا شده و از او طلب کمک میکند. قبل از ایمانم به عیسی مسیح درهای غلط و اشتباهی را برای حل مشکلات و ترسهایم میزدم که در بیشتر موارد محکوم به شکست بود. اما در زندگی تازه در ایمان مسیحی دریافتم که تنها یک در را باید زد وآن خدایی است که وعده داده همواره حضورش با ما خواهد بود و هیچگاه ما را به حال خود وانمی‌گذارد. دیگر رویارویی با ترسهایم به سختی گذشته نبود وفورا به سراغ او رفته و ایمانم را اعلام میکنم: «پدر آسمانی، تو از تمامی ضعفها و ترسهایم باخبری. برای عبور از این تنگنای تاریک به تو پناه میبرم وخود را در دستان تو رها میسازم. ایمانم را بیفزا و وعده‌هایت را برای من به یادآور.» 

در آیات انجیل متی که در بالا به آن اشاره شده است میبینیم که خداوند همچون همیشه حق انتخاب را به ما واگذارده است اما در عین حال راه صحیح را نیز به ما نمایان ساخته است. «از کسانی که جسم را میکشند ولی قادر به کشتن جان نیستند نترسید. از کسی بترسید که قادر است جسم وجان، هر دو را در دوزخ تباه سازد.» دعوت به ترس از خدا دری جدید را در زندگی ما میگشاید که در عمل درهای دیگر یعنی ترسهای کنترل کننده را خواهد بست. 

خداوند ما را دعوت به آزادی از ترسها ورها شدن در آغوش او دعوت مینماید. آیا به این دعوت لبیک میگویید؟ او منتظر من و شماست.  

نویسنده: کشیش مهیار ابراهیمیان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

0 Comments

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *