تأملی بر صعود خداوند (بخش دوم) 

ژوئن 1, 2023مقالات

جشن صعود با رستاخیز مسیح آغاز شده و با بازگشت او به آسمان به اوج خود می‌رسد. صعود، هم پایان است و هم آغاز، و صعود انتقال یافتن به مرحله بعدی در طرح کامل پدر است که درک راز این طرح، ما را در شگفتی و هیبت قرار می‌دهد. 

در مقاله قبل با هم تأملی داشتیم بر صعود خداوند، تشویقتان می‌کنیم که در این نوشتار نیز همراه باشید تا با هم مروری داشته باشیم بر آیاتی از کلام خدا در این باب.  

مشارکت در صعود 

 کتاب مقدس می‌گوید: 

«باری، شما جمعاً بدن مسیح و همه عضوی از اعضای بدن او هستید.» اول قرنتیان ۲۷:۱۲ 

همچنین می‌گوید: 

«آیا نمی‌دانید همۀ ما که در مسیحْ عیسی تعمید یافتیم، در مرگ او تعمید یافتیم؟ پس با تعمید یافتن در مرگ، با او دفن شدیم تا همان‌گونه که مسیح به وسیلۀ جلال پدر، از مردگان برخیزانیده شد، ما نیز در زندگی نوینی گام برداریم. پس اگر در مرگی همچون مرگ او، با وی یگانه شده‌ایم، به‌یقین در رستاخیزی همچون رستاخیز او نیز با او یگانه خواهیم بود. زیرا می‌دانیم آن انسانِ قدیم که ما بودیم، با او بر صلیب شد تا پیکرِ گناه درگذرد و دیگر گناه را بندگی نکنیم. چون آن که مرده است، از گناه آزاد شده است. حال اگر با مسیح مرده‌ایم، ایمان داریم که با او زندگی نیز خواهیم کرد.» رومیان ۳:۶-۸ 

بنابراین وقتی مسیح مرد، ما هم مردیم. وقتی مسیح قیام کرد، ما هم برخاستیم و وقتی مسیح صعود می‌کند، ما نیز صعود می‌کنیم. 

قدرت روحالقدس 

عیسی به وضوح تعلیم داد که او در حال صعود است تا روح‌القدس را برای ما بفرستد: 

«با این حال، من به شما راست می‌گویم که رفتنم به سود شماست. زیرا اگر نروم، آن مدافع نزد شما نخواهد آمد؛ امّا اگر بروم او را نزد شما می‌فرستم. چون او آید، جهان را مجاب خواهد کرد که به لحاظ گناه و عدالت و داوری، تقصیرکار است.» یوحنا ۷:۱۶-۸ 

او همچنین می‌گوید: 

««این چیزها را زمانی به شما گفتم که هنوز با شما هستم. امّا آن مدافع، یعنی روح‌القدس، که پدر او را به نام من می‌فرستد، او همه چیز را به شما خواهد آموخت و هرآنچه من به شما گفتم، به یادتان خواهد آورد.» یوحنا ۲۵:۱۴-۲۶ 

و پس از این‌ها می‌گوید: 

«امّا چون روحِ راستی آید، شما را به تمامی حقیقت راهبری خواهد کرد؛ زیرا او از جانب خود سخن نخواهد گفت، بلکه آنچه را می‌شنود بیان خواهد کرد و از آنچه در پیش است با شما سخن خواهد گفت. او مرا جلال خواهد داد، زیرا آنچه را از آنِ من است گرفته، به شما اعلام خواهد کرد.» یوحنا ۱۳:۱۶-۱۴ 

بنابراین، خداوند می‌رود تا بتواند با پدر، روح‌القدس را بفرستد تا در ما همچون یک معبد زندگی کند. به همین ترتیب، و از طریق عشای ربانی، او حتی بیش از زمانی که در این زمین راه می‌رفت، با ما خواهد بود. 

سکونتی ابدی 

عیسی اعلام می‌کند که با بازگشت به آسمان، مکانی را برای ما آماده می‌سازد: 

«در خانهٔ پدر من منزلهای بسیاری هست. اگر چنین نبود، به شما می‌گفتم. من می‌روم تا مكانی برای شما آماده سازم. پس از اینكه رفتم و مكانی برای شما آماده ساختم، دوباره می‌آیم و شما را نزد خود می‌برم تا جایی‌که من هستم شما نیز باشیدیوحنا ۲:۱۴-۳ 

بله، در واقع، او بر اساس نقشهٔ ازلی، بر ساخت عمارتی برای هر یک از ما نظارت دارد تا این امکان را فراهم سازد که برای همیشه با او، پدر و روح‌القدس زندگی کنیم. 

شفیع 

مسیح که در دست راست پدر نشسته است، نزد پدر برای ما شفاعت می‌کند. او کاهن اعظم ابدی ما و واسطهٔ ما با پدر است. همانطور که کلام خدا در نامه به عبرانیان می‌گوید:  

«و به این سبب او قادر است همهٔ كسانی را كه به وسیلهٔ او به حضور خدا می‌آیند، کاملاً و برای همیشه نجات بخشد، زیرا او تا به ابد زنده است و برای آنان شفاعت می‌کند.» عبرانیان ۲۵:۷ 

به دلیل شفاعت مسیح نزد پدر، ما می‌توانیم در تقدس رشد کنیم. عیسی در کلام خود و در مقدسات برای ما حاضر است. عیسی به طور آشکار در کلیسا «به شیوه‌ای مقدس» حضور دارد. در عشای ربانی، ما در زندگیِ جدیدِ بدن مسیح، که توسط روح تجلیل شده است شرکت می‌نماییم. بدن و خون مقدس مسیح، غذای ما در سفر به خانهٔ پدر است. 

حقیقت مهم دیگر در باب راز صعود، مربوط به سفر ما به خانه پدر است. عیسی گفت، او رفته است تا جایی برای ما آماده کند. او منتظر ماست. هنگامی که او به آسمان صعود کرد، انسانیت ما را به نزد خدا برد و او راه را برای ما به سوی جلال ملکوت باز کرد. او بشریت را برای همیشه با خدا متحد ساخت. 

مطمئناً، وقایع روزهای آخر زندگی عیسی بر روی زمین، برای رسولان تا حدودی غیر قابل درک و گیج کننده بود. عیسی با آنها بود، سپس درگذشت، بعد برخاست و بارها بر آنان ظاهر گشت و سپس در برابر چشمان آنها نزد پدر صعود نمود. بنابراین رسولان از شادی، به ترس، به آرامش و شادی بیشتر، به سردرگمی و اندوه، به کنجکاوی و عدم اطمینان و سپس شادی رفتند. 

شاید برخی از ما زندگی خود را چنین می‌دانیم، در فراز و نشیب، پیچ و خم و شادی و غم! هر مرحله، فصلی جدید و چالش برانگیز، باشکوه یا غم‌انگیز را نشان می‌دهد. با این‌حال خبر خوب این است که در تمام این فصول، نقشهٔ عالی پدر به طور کامل در حال آشکار شدن است و سهم ما تحت هدایت او بودن و در راستی زیستن می‌باشد. 

سهم ما 

همهٔ ما در انجام نقشهٔ خدا سهمی داریم. اما سهم هر کدام از ما چیست؟ عیسی چگونه مأموریت خود را از طریق ما ادامه می‌دهد؟ بیاییم در این ایام در باب این سوال نیز تعمق کنیم و بدانیم که او ما را همراهی می‌کند تا بتوانیم به پذیرش نقشمان در آشکار شدن نقشهٔ کامل خدا «بله» بگوییم. 

از عید صعود تا عید پنطیکاست، کلیسا ما را دعوت می‌کند که در انتظار برای روح‌القدس دعا کنیم. خداوند بر فراز آسمان بالا رفته است تا عطای روح‌القدس را به هر که به او ایمان دارد، ببخشد. «به این جهت كلام خدا می‌فرماید: «وقتی او به آسمان بالا رفت اسیران را به اسارت برد؛ و عطایایی به آدمیان بخشید.»» افسسیان ۸:۴ 

بنابراین بیاییم هر روزه با اشتیاق به او، در دعاها، پذیرا و مطیع روح‌القدس باشیم، و همانطور که عید صعود مسیح را جشن می‌گیریم و انتظار تحقق وعدهٔ او را در یکشنبه پنطیکاست داریم، با هم دعا کنیم:  

«ای خداوند روح خود را بفرست و چهرهٔ زمین را تجدید ساز.» 

آمین. 

نویسنده: بهار 

منابع: کلام خدا و تعالیم کلیسا 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

1 Comment

  1. Katherine

    عالي بود، شكر براي اين مقاله پربركت،
    ممنون كه ما را در درك راز زندگي خداوند و نقشه نجاتمان ياري مي كنيد.
    حقيقتاً از مقالات شما بسيار مي آموزم و مشتاق مقاله بعد هستم.
    خداوند شما را به فراواني بركت دهد.🙏🏼✝️

    Reply

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *