مفهوم صلح و آرامش خدا چیست؟ 

فوریه 23, 2023مقالات

در این دوران که ما اضطراب و فشار روانی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌ایم و مردم به لحاظ جانی، مالی، شغلی، سلامتی و… تحت فشار و آزار و اذیت بی‌رحمانه‌ای هستند، یافتن آرامش، بسیار دشوار است. با این‌حال، در این هرج و مرج و بی‌ثباتی، صلح و آرامشی وجود دارد که فراتر از درک بشر است. آرامشی ماوراءالطبیعی که خدا از طریق روح قدوس خود، به انسان می‌بخشد و این قطعیتی است که در اعماق قلب هر مؤمنی فارغ از اتفاقات اطراف او، وجود دارد. 

از آنجا که صلح برای افراد و جامعه بسیار مهم است، باید بدانیم چگونه به صلح دست یابیم و آن را حفظ کنیم. اما دستیابی به هر نوعی از صلح، مستلزم درک روش‌های مناسب برای آنهاست. روانشناسان می‌توانند به فرد کمک کنند تا به هماهنگی درونی دست یابد و ممکن است بتوانند در مورد پویایی‌ها و مشکلات خانواده توصیه‌هایی ارائه کنند، اما معمولاً آنها، بهترین منبع برای راهنمایی معنوی نیستند و مطمئناً مدافعان اولیه نظم مدنی هم نیستند.  صلح و آرامش حقیقی، هدیه ای از جانب خداوند به ماست؛ که این هدیه، رهایی سطحی از درگیری‌ها یا مشکلات نیست، بلکه یک آرامش و صلح درونی عمیق و پایدار است که از اتحاد با خدا و اعتماد به او ناشی می‌شود. 

برخی آرامش را یک احساس می‌دانند. اما آرامش مسیح بسیار فراتر از یک احساس است. فیض آرامی دهنده و صلح بخش خداوند به این معناست، که فرد، با خدا، با خود، با دیگران و حتی با طبیعت و زمین رابطه صحیح، همراه با صلح و آرامش داشته باشد. آرامش واقعی از زندگی مطمئن در لحظه کنونی با خدا ناشی می‌شود و نه تلاش بیهوده و پر اضطراب برای مسائل فردا! و این یک انتخاب هست که ما می‌توانیم آشفتگی و نگرانی‌های جهان را رد کرده و از صلح خدا استقبال نماییم.   

کلام خدا در فیلیپیان ۴: ۶-۷ می‌فرماید:  

«نگران هیچ چیز نباشید، بلكه همیشه در هر مورد با دعا و مناجات و سپاسگزاری تقاضاهای خود را در پیشگاه خدا ابراز نمایید. و آرامش الهی كه بالاتر از فهم بشر است، دلها و افكار شما را در مسیح عیسی حفظ خواهد كرد.»  

همانطور که گفته شد، آرامش خدا، یک هدیه و فیض عجیب است که درک آن دشوار است. وقتی همه چیز در اطراف در حال فروپاشی است، چگونه مردم می‌توانند آرامش خاطر داشته باشند؟ اما فضیلت صلح، آرامش درونی و رضایت را حتی در شرایطی سخت، فراهم می‌سازد. 

«امّا ثمره‌ای كه روح‌القدس به بار می‌آورد: محبّت، خوشی، آرامش، بردباری، مهربانی، خیرخواهی، وفاداری، فروتنی و خویشتنداری» غلاطیان ۲۲:۵-۲۳  

 سومین فضیلتِ ثمره روح در رساله غلاطیان، صلح و یا آرامش است.  کلمه “صلح” تقریبا ۴۲۹ مرتبه در کتاب مقدس آمده است، که ما را در درک این موضوع یاری می‌کند که چرا عبارت “سلام بر شما” یا “صلح و سلامتی بر شما باد” در ایمان ما به این اندازه حائز اهمیت است. 

 یکی از بیشترین خواسته‌های بشر ، صلح است، خواه صلح بین ملت‌ها باشد، یا صلح بین افراد و یا حتی صلح در ذهن و درون خود فرد. این فضیلت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های میوه روح است‌، و ما به عنوان مسیحیان به دارا بودن این فضیلت فراخوانده شده‌ایم.  

زمانی‌ که عیسی مرد و از مردگان برخاست، و بر شاگردان ظاهر شد؛ اولین کلمات او به آنها این بود: “سلام بر شما باد!”  یا ترجمه‌ای دیگر “صلح و آرامش بر شما باد”. رسولان به آرامش خداوند نیاز داشتند. آنها عیسی را در زمان دستگیری، رها کرده بودند و اکثر آنها فرار کردند و متفرق شدند. این رویدادها به تازگی رخ داده بود و شاگردان سرشار از ترس بودند. آنها بی‌عدالتی وحشتناکی را دیده بودند، قتل یک مرد بی‌گناه که «مسیح» بود، رخ داده بود، و آنها از انجام هر کاری در برابر آن، خود را ناتوان دیدند. رابطه آنها با خدا و جامعه‌ای که در آن بودند به هم خورده بود، آنها نیاز مبرم به دریافت آرامش خدا و صلح و سلامتی خدا داشتند، و عیسی مسیح به آنها می‌گوید: «سلام بر شما» 

مفهوم واژه 

صلح به مفهوم عدم درگیری و نزاع، دارای بار منفی است، در حالی‌که تعریف کتاب مقدس از صلح شامل عناصر مثبت است. 

 کلمه یونانی eirene به مفهوم: 

 1) صلح ، یعنی هماهنگی، توافق، رضایت 

 2) یک روح آرام، که به نجات شخص از طریق مسیح اطمینان می‌بخشد، و بنابراین از هر چیزی که از جانب خداست و به هر آنچه در زندگی زمینی‌اش خدا مقدر کند، رضایت دارد. 

معمولاً در عهد جدید “eirene” (صلح) به معنای “shalom” عبری است. کلمات بسیاری در یونانی در تلاش برای درک غنای مفهوم عبری shalom استفاده شده‌اند. اما رایج ترین آنها eirene است. 

Eirene همچنین مفهوم آرامش درونی را دارد، که در آن فرد، هیچ درگیری یا احساسات خصمانه‌ای ندارد. تحت تأثیر دین یهود و فلسفه یونانی، این اصطلاح برای اشاره به نیکویی اخلاقی تکامل یافت. 

بنابراین مسیحیانی که به یونانی صحبت می‌کردند، به هنگام صحبت از «نیکویی که از جانب خدا در عصر نجات می آید.» از eirene استفاده کردند. به این معنا که وقتی همه چیز به معنای واقعی به هم ریخته به نظر می‌رسد، من این اطمینان درونی را دارم که مسیح ما را فرا می‌خواند که نه تنها سلامتی و صلح در روح و جسم خودمان و رابطه‌مان با خدا داشته باشیم، بلکه به عنوان اشخاصی که عامل نزاع و خشونت نیستند و به اطرافیان و جهان در شرایط سخت آرامش هدیه می‌دهند، سلامتی و صلح او را به جهان نشان دهیم. بنابراین به جای تعریف عدم وجود درگیری و نزاع، صلح خداوند جایگزین می‌شود؛ که یک وضعیت مثبت در طبیعت است، و در آن معاشرت، هماهنگی و آرامش فعالانه وجود دارد. 

 روح خدا در ما صلح و آرامی ایجاد می‌کند 

مفهوم این جمله، با توجه به این حقایق قابل درک است که: 

– پدر آسمانی ما “خدای صلح” است.  

«خدایی كه سرچشمهٔ آرامش است، شما را کاملاً پاک گرداند و عطا فرماید كه روح و جان و بدن شما سالم بماند تا در وقت آمدن خداوند ما عیسی مسیح، از هر نوع عیب و نقصی به دور باشید.» اول تسالونیکیان ۲۳:۵ 

– خداوند ما عیسی مسیح را “شاهزاده صلح” نامیده‌اند. 

«برای ما فرزندی زاییده، پسری به ما داده شده است و او بر ما سلطنت خواهد کرد. اسم او «مشاور عجیب، خدای قدیر، پدر سرمدی و شاهزادهٔ صلح و سلامتی» خواهد بود.» اشعیا ۹:۶ 

صلح از جانب عیسی می‌آید؛ که برای ایجاد صلح و آرامش آمده است. این پیشگویی شده بود که او “شاهزاده صلح” خواهد بود و اساساً بشارت عیسی مسیح، صلح، آرامی و سلامت است. 

«پطرس چنین سخن آغاز کرد: «اکنون دریافتم که براستی خدا تبعیضی میان مردمان قائل نیست؛ بلکه از هر قوم، هر که از او بترسد و پارسایی را به عمل آورد، مقبول او می‌گردد. شما آگاهید از پیامی که خدا برای قوم اسرائیل فرستاد و به واسطۀ عیسی مسیح که خداوند همه است، به صلح و سلامت بشارت داد.» اعمال ۳۴:۱۰-۳۶ 

ابعاد صلحی که عیسی به وجود آورد: 

صلح با خدا 

که با فدیه‌شدن عاشقانه عیسی مسیح امکان پذیر شده است و با رستاخیز و حیات او ادامه یافته است و از راه ایمان این صلح پدیدار می‌شود.  

«بنابراین چون از راه ایمان در حضور خدا نیک شمرده شده‌ایم، از صلح با خدا كه به وسیلهٔ خداوند ما عیسی مسیح برقرار گردید، بهره‌مند هستیم.» رومیان۱:۵  

صلح بین فردی  

صلحی است، در آن همه می‌توانند اعضای خانواده الهی باشند. ما در اتحاد با مسیح می‌توانیم به هم متصل باشیم و در خداوند بصورت معبدی مقدس درآییم که روح خدا در آن سکونت دارد. 

«و بر شالودۀ رسولان و انبیا بنا شده‌اید، که عیسی مسیح خودْ سنگ اصلی آن بناست. در او تمامی این بنا به هم می‌پیوندد و به صورت معبدی مقدّس در خداوند بر پا می‌شود. و در او شما نیز با هم بنا می‌شوید تا به صورت مسکنی درآیید که خدا به واسطۀ روحش در آن ساکن است.» اَفِسسیان ۲۰:۲-۲۲ 

(برای درک بیشتر رساله افسسیان باب ۲ آیات ۱۱ تا ۲۲ را مطالعه کنید.)  

صلح با خویشتن  

فضیلت آرامش، که شخص را از درون آرامی می‌بخشد، از صلح با خدا و صلح با دیگران نشأت می‌گیرد. این صلح و آرامش به عنوان قلعه‌ای برای محافظت از قلب و ذهن ما عمل می‌کند و تنها از طریق مسیح عیسی حاصل می‌گردد. 

«و آرامش الهی كه بالاتر از فهم بشر است، دلها و افكار شما را در مسیح عیسی حفظ خواهد كرد.» فیلیپیان ۷:۴ 

صلح و آرامشی که عیسی به ما می‌دهد، با آرامش ظاهری که دنیا می‌دهد چه تفاوتی دارد؟   

همه ما خواهان آرامش در زندگی هستیم. میل به آرامش درونی بر ذات ما حک شده است. اگرچه بسیاری از مردم انتخاب‌هایی می‌کنند که منجر به بی‌نظمی درون خود و حتی هرج و مرج اطراف خود می‌شود، این انتخاب‌ها اغلب برای افرادی که به دنبال کسب آرامش بدون آگاهی هستند، اتفاق می‌افتند. به عنوان مثال، کسانی که دچار اعتیاد به مواد مخدر یا الکل می‌شوند، غالباً برای داشتن شادی و فرار از نا‌آرامی‌ها، این راه نادرست را آغاز کرده‌اند، و با تجربه آرامش موقتی که دریافت نموده‌اند، آن‌ را تکرار کرده‌اند. در حالی‌که، بسیار واضح است «آرامش» موقتی که فرد از این اعمال دریافت می‌کند، در نهایت منجر به از دست دادن سلامتی جسم، آرامش و سلامت روان او می‌گردد.  

وقتی صحبت از خوشبختی واقعی می‌شود، آرامش درونی واقعی، یکی از واضح ترین نشانه‌‌هایی است که می گوید، ما در مسیر درستی هستیم و تصمیمات درستی می‌گیریم.  گرچه انتخاب‌های ما ممکن است دشواری‌ها و نیاز به فداکاری‌های زیادی داشته باشند. به طور مثال، عشق نیازمند ایثار و گذشت است، وفاداری به قوانین خدا می ‌تواند چالش برانگیز باشد و امتناع از گناه دشوار است؛ با این‌ حال، انتخاب اراده خدا، هر روزه شروع به تولید عطای تسلی دهنده و پایدار صلح مسیح در درون ما خواهد کرد. صلح و آرامش مسیح، باعث قدرت می‌شود. منجر به شفافیت فکر و اطمینان در اعتقادات می‌شود. 

آرامش خداوند هر روز به آرامش بیشتر می‌انجامد، و صلح او، ما را به خواست و اراده خدا می‌رساند. و این چرخه‌ای تصاعدی است که یکی از واضح ترین راه‌های رهایی از اضطراب و ناآرامی در زندگی می‌باشد. بنابراین هرگز فراموش نکنیم که صلح و آرامش که از فضیلت‌های میوه روح القدس و زندگی با اوست، توسط عیسی مسیح به عنوان شاهزاده صلح برای ما مهیا شد، او که بر روی صلیب جانش را داد تا صلح با خدا، با خویشتن و با انسان‌ها برای ما امکان پذیر شود و توسط او همواره به ما صلح و سلامتی بخشیده می‌شود. 

همان‌طور که کلام خدا در باب دوم انجیل لوقا آیات ۱۱ تا ۱۴ می‌فرماید: 

«نشانه برای شما این است که نوزادی را در قنداقی پیچیده و در آخوری خوابیده خواهید یافت.» ناگاه گروهی عظیم از لشکریان آسمان ظاهر شدند که همراه آن فرشته در ستایش خدا می‌گفتند: «جلال بر خدا در عرش برین، و صلح و سلامت بر مردمانی که بر زمین مورد لطف اویند!»»  

در همه حال، بیاییم در باب بخشیده شدنمان به عنوان هدیه‌ای از جانب خداوند که باعث آرامش می‌شود، تعمق کنیم. بیاییم با قدم برداشتن در جهت صلح، شاهدان خوب این هدیه باشیم و با سخاوت و مهربانی خود، آرامش را برای دیگران هم به ارمغان بیاوریم. زیرا در واقع، فضیلت صلح، از ویژگی‌های اصلی پادشاهی خداوند است. بنابراین باید اجازه دهیم، صلح و آرامی مسیح در قلب ما حکمرانی کند و اطمینان حاصل کنیم که خداوند همیشه و تا انقضای عالم با ماست تا بتوانیم آن “صلح و آرامش فراتر از هر درک” را تجربه کنیم و به دیگران هم نشان دهیم.  

آمین.  

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

1 Comment

  1. Katrin

    آمين 🙏🏼
    شكر براي وجود شما؛ ممنون كه درباره حقيقتِ اين فضيلت از ميوه روح، ما را آگاه كرديد. بسيار آموختم و لذّت بردم.

    خداوند به خدمت مباركتان بركت بدهد. صلح و سلامت مسيح با شما 🙏🏼✝️

    Reply

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *