وقتی غرق فیض شدی

اکتبر 6, 2022مقالات

مفهوم فیض پایه و اساس بشارت انجیل است، با این‌حال یکی از مفاهیمی است، که گاهی برداشتی اشتباه از آن در یادگیری اصول مسیحیت می‌شود. درکی که ما از فیض داریم و آن را به کار می‌بریم، بر تمام جنبه‌های رابطه ما با خدا، کلیسا، دیگران و خودمان تأثیر می‌گذارد.  

واژه “فیض” معمولاً در محافل مسیحی، در سرودها، موعظه ها و دعاها استفاده می‌شود، اما از طرفی امکان از دست دادن معنای واقعی آن وجود دارد. کلمه یونانی به کار برده شده برای فیض در عهد جدید، Charis است، که تا حدودی، معادل انگلیسی charisma و charismatic است.  چند مفهوم از این واژه بصورت زیر است: 

 * هدیه یا برکتی از سوی عیسی مسیح به بشریت 

 * چیزی که باعث شادی، لذت یا خوشی می‌شود 

 * حسن نیت، مهربانی عاشقانه، لطف و نسبت به کسی متمایل شدن 

 * لطف خدا در آزادانه بخشیدن خود به ما (به دلیل تمایل همیشگی او به انسان) 

کلام خدا در تیطس ۱۱:۲ می‌فرماید:  

«زیرا فیض خدا به ظهور رسیده است، فیضی که همگان را نجات‌بخش است» 

 عیسی مسیح فیض خداست، که به سوی ما متمایل شده است. پس فیض، حضور بنیادین، دگرگون کننده و محبت آمیز خود خداست!  

دریافت فیض، مستلزم سزاوار بودن شخص نیست، بلکه کمکی رایگان است که خدا به ما ارائه می‌دهد؛ تا بتوانیم به دعوتش برای فرزند خواندگی و رسیدن به حیات جاویدان پاسخ دهیم. فیض خدا، هدیه‌ای از جانب اوست که نه تنها آزادی ما را محدود نمی‌کند، بلکه با کمک به ما در غلبه بر قدرت محدود کننده گناه، آزادی را برای ما تکمیل می‌نماید. فیض خداوند ما را تقدیس می‌کند که از اسارت گناه رها شده و در آزادی اراده خویش مسیر حیاتمان را انتخاب کنیم. 

همه ما زمانی غرق فیض می‌شویم، که کار نجات‌بخش عیسی را بر روی صلیب درک کرده، قلب خود را به او می‌دهیم و او را پیروی می‌کنیم.  اما فیض خدا فقط شامل نجات نمی‌شود؛ بلکه فیض به هر بخش از زندگی ما نفوذ می‌کند و به پایه‌ای محکم در ایمان و مسیر روحانی ما تبدیل می‌شود. درواقع، تعالیم کتاب مقدس به ما می‌آموزند، که اگر مسیحیان تحت قوانین قدیم زندگی کنند، گویی مرگ عیسی بر روی صلیب بیهوده بوده است! در حالی که فیض خداوند همه چیز را تغییر داده است، و این حقیقتا خبر خوشی است.  خدا که می‌توانست به عنوان یک قاضی متجسد شود، و همه ما در برابر او مقصر شناخته شده و به عذاب ابدی محکوم شویم، چنین نخواست و جسم شد تا جلال الهی را آشکار سازد که «پر از فیض و حقیقت است».  کلمه خدا جسم شد تا فیضش بر ما قرار گیرد. خدا جسم گردید و برای نجات ما جان خود را بر روی صلیب فدا نمود! که امروز بیش از هرجایی فیض خدا را در صلیب او درخشان ببینیم.  

«از آنجا که فرزندان از جسم و خون برخوردارند، او نیز در اینها سهیم شد تا با مرگ خود، صاحب قدرت مرگ یعنی ابلیس را به زیر کِشد، و آنان را که همۀ عمر در بندگیِ ترسِ از مرگ به سر برده‌اند، آزاد سازد. زیرا مسلّم است که او نه فرشتگان، بلکه نسل ابراهیم را یاری می‌دهد. از همین رو، لازم بود از هر حیث همانند برادران خود شود تا بتواند در مقام کاهن اعظمی رحیم و امین، در خدمت خدا باشد و برای گناهان قوم کفّاره کند. چون او خود هنگامی که آزموده شد، رنج کشید، قادر است آنان را که آزموده می‌شوند، یاری رساند.» عبرانیان ۲ : ۱۴-۱۸

تشویقتان می‌کنم که با هم آیاتی از کلام خدا را بخوانیم و به ارتباط بین فیض خدا و قدرت او در زندگی ما توجه کنیم: 

* فیض خدا به ما قدرت می‌بخشد تا او را خدمت کرده و انجیل را با دیگران به اشتراک بگذاریم. 

 «من به موهبت فیض خدا که از طریق عمل قدرت او به من عطا شده است، خادم این انجیل شده‌ام.» اَفِسسیان ۷:۳

* خدا مهربانانه به ما هدایای خدمتی می‌دهد و ما را با محبت و فیض بی‌اندازه خود قدرت می‌بخشد تا از آنها استفاده کنیم. 

«بنابراین ما باید عطایای مختلفی را كه خدا بر طبق فیض خود به ما داده است بكار ببریم: اگر عطیهٔ ما اعلام كلام خداست، باید آن را به فراخور ایمانی كه داریم انجام دهیم.» رومیان ۱۲:۶

 * فیض به اعلان شهادت‌های ما قدرت می‌بخشد. 

 «رسولان با نیرویی عظیم به رستاخیز خداوندْ عیسی شهادت می‌دادند و فیضی عظیم بر همگی ایشان بود.» اعمال۳۳:۴  

 * فیض به ما توانایی ایستادگی در برابر گناه را می‌بخشد.  

 «زیرا فیض خدا به ظهور رسیده است، فیضی که همگان را نجات‌بخش است و به ما می‌آموزد که بی‌دینی و امیال دنیوی را ترک گفته، با خویشتنداری و پارسایی و دینداری در این عصر زیست کنیم،» تیتوس ۲ : ۱۱-۱۲  

* تشویق پطرس رسول به کسانی که رنج می برند: فیض خدا شما را تقویت خواهد کرد. 

«پس از اندک زمانی زحمت، خدای همۀ فیضها که شما را به جلال ابدی خود در مسیح فرا خوانده است، خودْ شما را احیا و استوار و نیرومند و پایدار خواهد ساخت.»  

ا پطرس ۱۰:۵ 

کتاب‌مقدس در انجیل یوحنا باب ۸ آیات ۱ تا ۱۱، داستان زنی که در زنا گرفتار شده است، را شرح می‌دهد. در حالی‌که این داستان بسیار تأثيرگذار و تکان‌دهنده است، اما تصویر زیبایی از فیض خداوند نیز در آن دیده می‌شود که توجه به آن کمک زیادی به درک فیض بدون شرط خداوند، به ما خواهد کرد.  

آن زن به همراه یک مرد، مرتکب گناه شده بودند. رهبران مذهبی تصمیم گرفتند، از او به عنوان آزمایشی برای دستگیری عیسی استفاده کنند. فریسیان در این اتفاق نیز، از شریعت موسی مانند سلاحی علیه عیسی مسیح استفاده کردند، به این ترتیب که اگر او با سنگسار موافقت کند، احتمالا به بی‌رحمی متهم شود، و اگر خلاف قانون شریعت عمل کند، به عنوان کفرگو به مرگ محکوم شود.  اما عیسی در حکمت و محبت خود این جمله را بیان می‌کند: «کسی که هرگز گناه نکرده است، سنگ اول را پرتاب کند!» 

او که از نیت‌ها و عمق موضوع مطلع شد، سخنی گفت که وجدان جمع را تکان داد، تا جایی که سنگها را به زمین انداخته و محل را یک به یک ترک کردند.  با رفتن جمعیت، عیسی مسیح و زنی که از او دفاع کرده بود، تنها ماندند.  عیسی که تنها انسان بی گناه و قادر به قضاوت عادلانه زن بود، نه تنها او را محکوم نکرد، بلکه بخشید و فرمود: «برو و دیگر گناه نکن!»  

فیض خداوند در این آیات شامل حال آن زن شد، و او را به رهایی از گناه و رابطه با خدا دعوت کرد. مطمئناً زندگی او در آن روز تغییر یافت و از عیسی مسیح پیروی کرد و در پرتو فیضی که یافته بود راه رفت. کلام خدا در رساله رومیان فصل 8 به ما می‌گوید که اکنون برای کسانی که در مسیح عیسی هستند هیچ محکومیتی وجود ندارد!  

در این باب در انجیل یوحنا می‌آموزیم:  ««زیرا خدا جهان را آنقدر محبت کرد که پسر یگانۀ خود را داد تا هر که به او ایمان آوَرَد هلاک نگردد، بلکه حیات جاویدان یابد. زیرا خدا پسر را به جهان نفرستاد تا جهانیان را محکوم کند، بلکه فرستاد تا به واسطۀ او نجات یابند.» یوحنا ۳ : ۱۶-۱۷

عیسی مسیح تصویر خدای نامرئی است، او الهیات کامل و فیض کامل است. 

و اما این واقعیت که ما در فیض او غرق می‌شویم، بخشی از قدرت تجدید کننده فیض است. فیض عجیب خدا که با خون پسرش رنگین شده است، گناه و شکست‌های ما را غرق می‌کند، و آنچه باقی می‌ماند صرفا یک شخص بهتر و اصلاح شده نیست، بلکه یک خلقت جدید است. چون خدا با گناه سازشی ندارد؛ پس منطقی است که فیض او بندهای گناه‌آلود ما را غرق کند.  

لازم است همیشه به یاد داشته باشیم که برای فیضی که این کار عظیم را انجام می‌دهد، از جانب خود خدا بهای سنگینی پرداخت شده است. بنابراین نباید آن را ساده و بی‌ارزش بدانیم.  بلکه سهم ما این است که طبیعت کهنه خود را در فیض او غرق کنیم و اجازه دهیم ما را تجدید نماید. برای اینکه واقعاً در فیض خدا غرق شویم و از نو بنا شویم، به اراده، تسلیم روح خدا بودن و دعا نیازمندیم.  

 پولس رسول به زیبایی و قوت میگوید:  

«با مسیح بر صلیب شده‌ام، و دیگر من نیستم که زندگی می‌کنم، بلکه مسیح است که در من زندگی می‌کند؛ و این زندگی که اکنون در جسم می‌کنم، با ایمان به پسر خداست که مرا محبت کرد و جان خود را به‌خاطر من داد. فیض خدا را باطل نمی‌شمارم، زیرا اگر پارسایی از راه شریعت به دست می‌آمد، پس مسیح بیهوده مرد.» غلاطیان ۲ : ۲۰-۲۱ 

بر صلیب شدن، یکی دیگر از آن واژگان قدرتمند است! زیرا نسبت به گناه و طبیعت کهنه خود نمی‌توان بی‌تفاوت بود! شیطان به دنبال کشتن و نابودی است.  او این کار را با ایجاد احساس بی ارزشی، اعتیاد، نفرت، گناه، دروغ و غیره انجام می‌دهد.  اما خدا، خالق همه هستی و نگارنده آفرینش، در کنار ما است و به ما قدرت داده است که از طریق او بر جهان غلبه کنیم. 

 «اینها را به شما گفتم تا در من آرامش داشته باشید. در دنیا برای شما زحمت خواهد بود؛ امّا دلْ قوی دارید، زیرا من بر دنیا غالب آمده‌ام.»» یوحنا ۱۶ : ۳۳  

ممکن است کار آسانی نباشد، اما نتیجه آن بسیار ارزشمند است. پس با اراده خود و به قوت روح خدا، طبیعت قدیم خود را در فیض خدا غرق کنیم و در مسیح خلقت تازه‌ای شویم و نیز به واسطه ایمان به خداوند عیسی مسیح، همواره غرق در فیض و محبت او باشیم، تا هر روزه به پری قامت او نزدیک شویم و زندگی خود را برای جلال پادشاه به پیش بریم.  

در آخر با هم در این دعای پر برکت از کلام خدا توسط پولس رسول، تعمق کنیم و اعلام نماییم: 

«بنابراین، من در برابر پدری زانو می‌زنم كه هر خانواده در آسمان و زمین نام خود را از او گرفته است و دعا می‌کنم كه از گنجهای جلال خود به شما ببخشد تا به وسیلهٔ روح او در درون خود قوی و نیرومند شوید، و خدا عطا فرماید كه مسیح از راه ایمان شما در قلبهایتان ساكن شود و دعا می‌کنم كه شما در محبّت ریشه دوانیده و برپایهٔ محبّت بنا شوید تا با همهٔ مقدّسین قدرت داشته باشید به پهنا و درازا و بلندی و عمق محبّت مسیح پی ببرید و آن محبّت را دریابید (اگرچه بالاتر از فهم بشر است) تا از پُری كامل خدا کاملاً پر شوید. جلال بر خدایی باد كه قادر است به وسیلهٔ آن قدرتی كه در ما كار می‌کند، خیلی بیشتر از آنچه ما بخواهیم و حتّی تصوّر كنیم عمل كند. بر او نسلاً بعد نسل تا به ابد در كلیسا و در مسیح عیسی جلال باد، آمین.» افسسیان ۳ : ۱۴-۲۱ 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

0 Comments

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *