چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

مارس 17, 2023مقالات

خشم نیز مانند سایر هیجانات، موجب تغییرات بسیاری در سیستم فیزیکی و بیولوژیکی ما می‌شود؛ که از جمله آنها می‌توان به تنفس سریع، افزایش ضربان قلب، فشار خون و افزایش سطح هورمون‌های هیجان که همان آدرنالین و نورآدرنالین می‌باشند، اشاره کرد.  

پیش از شروع واکنش‌های رفتاری، علائم جسمانی خشم بروز پیدا می‌کنند، که بهترین نشانه برای آگاه شدن ما از وضعیت پیش‌رو هستند. در چنین شرایطی، اگر از روش‌های کنترل خشم آگاهی نداشته باشیم نمی‌توانیم رفتار خود را مدیریت کنیم و در نتیجه به پرخاشگری روی می‌آوریم. پرخاشگری هم با ایجاد صدمات عاطفی و یا جسمانی می‌تواند روابط بین فردی را تا حد زیادی تهدید کند و به سلامت ما نیز آسیب وارد سازد. پس از آنکه بروز خشم را در خود تشخیص دادیم، می‌توانیم از راهکارهای مختلفی برای کنترل آن استفاده کنیم. 

وقفه اندازی 

تکنیک وقفه اندازی یکی از آنهاست. به این ترتیب که با تشخیص احتمال خشم، چند نفس عميق بكشيم. شاید باورکردنی نباشد، اما تنفس عميق و آهسته برای مقابله با استرس كمك بسیاری می‌کند. بنابراین یکی از راه‍‌‌کارهای مهم کنترل خشم اين است كه وقتی از طریق علائم فیزیکی که در مقاله «خشم چیست» به آنها اشاره شد، متوجه احتمال خشونت شدیم، خیلی زود عميقاً از ناحيه شكم نفس بكشيم و هوا را تا جايی كه ممكن است به ریه‌هایمان برسانيم.  

بهتر است که مکث و تنفس حداقل برای 15 ثانیه طول بکشد، که مسلما تصمیمی که پس از این زمان می‌گیریم با واکنش فوری ما تفاوت زیادی خواهد داشت.  

افکار مناسب 

روانشناسانی که درمان شناختی رفتاری انجام می‌دهند، معتقدند که افکار ما، هسته اصلی احساسات و رفتار ما را تشکیل می‌دهند. در حقیقت اگر می‌خواهیم هیجانات و اعمالمان را کنترل کنیم، ابتدا باید افکار ناسالم خود را شناسایی کرده و سپس آنها را با افکاری مناسب جایگزین کنیم.  

کلام خدا در رساله فیلیپیان باب ۴ آیات ۸ و ۹ می‌فرماید: 

«در پایان، ای برادران، هرآنچه راست است، هرآنچه والاست، هرآنچه درست است، هرآنچه پاک است، هرآنچه دوست‌داشتنی و هرآنچه ستودنی است، بدان بیندیشید. اگر چیزی عالی است و شایان ستایش، در آن تأمل کنید. آنچه از من آموخته و پذیرفته‌اید و هرآنچه از من شنیده و یا در من دیده‌اید، همان را به عمل آورید، که خدای آرامش با شما خواهد بود.» 

ورزش  

ورزش کردن، می‌تواند یک پیاده ‌روی آرام در فضای باز باشد و یا حرکات کششی و نرمشی برای آزاد شدن عضلاتی که منقبض شده‌اند. به‌ عنوان ‌مثال، اگر در شانه‌هایمان احساس انقباض می‌کنیم، كمی آنها را بچرخانيم و يا گردن و سرمان را به‌ آرامی ماساژ دهيم. این اقدامات باعث می‌شوند با ذهنی آرام‌تر با احساس خشم مقابله كنيم. 

شکرگزاری 

یکی از موارد مهم بعدی شكرگزارى است. گرچه شکرگزاری در شرایط دشوار،‌ می‌تواند سخت‌ترین کاری باشد که یک شخص انجام دهد، اما این را هم به یاد داشته باشیم که شکرگزاری در عوض پرخاشگری و خشونت، مستلزم اراده و قربانی کردن امیال نفسانی است.  شکرگزاری در شرایط دشوار به این معنا نیست که خدا را بخاطر سختی‌ها شکر کنیم؛ بلکه بدان معناست که ما از خداوند برای برکاتی که در پس این آزمایش‌ها، برایمان در نظر گرفته است، سپاسگزاری نماییم. 

کلام خدا در اول تسالونیکیان ۱۸:۵ می‌فرماید: 

«در هر وضعی شکرگزار باشید، زیرا این است ارادۀ خدا برای شما در مسیحْ عیسی.»    

نام خداوند 

با اطمینان می‌توان گفت که خواندن نام خداوند، مهم‌ترین اقدامی هست که می‌تواند آرامش را بر ذهن و وجود ما برقرار سازد؛ که واکنشی کنترل شده و آرام داشته باشیم و در نتیجه ثمره‌ای مخرب و آسیب‌زننده هم برایمان نداشته باشد. 

خداوند مایل است در زندگی ما، با قدرت عمل کند. بنابراین نام عیسی را در تعمق‌های خود بشناسیم و به عمق‌های این شناخت برویم که در زمان سختی با اعتماد این نام مقدس را بخوانیم. 

در بسیاری از موارد خشم و پرخاشگری زیاد، نشان‌دهنده کمبود مهارت‌های رفتاری در فرد است. اما در برخی موارد می‌تواند بیانگر اختلال‌های روانشناختی نظیر افسردگی و اضطراب نیز باشد. اگر تجربه خشم در زندگی شما به امری مزمن تبدیل شده و با کوچک‌ترین مسئله‌ای اصطلاحاً از کوره در می‌روید، بهتر است برای ارزیابی درست مشکل، حتماً به یک روانشناس مراجعه کنید. 

نویسنده: بهار 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

1 Comment

  1. Katrin

    تشكر ميكنم از راهكارهايي كه در اين مقاله ارائه داديد.
    تمام تلاشم را ميكنم كه در زمان خشم به آنها عمل كنم و ايمان دارم نتايج عالي در پي خواهند داشت.
    فيض و بركت مسيح با شما 🙏🏼🌺

    Reply

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *