چگونه بر نبردهای ذهنی غلبه کنیم؟

ژوئن 9, 2022مقالات

ذهن ابزار قدرتمندی است که خداوند به همه ما داده است.  جایی است که ما استدلال می‌کنیم، تصمیم می گیریم و همچنین تعمق می‌کنیم.  بنابراین، اگر ذهن و قلب ما صرفاً ریشه در حقیقتی نداشته باشد که از طریق کلام خدا بر ما مکشوف شده است، در معرض حمله دشمن قرار خواهیم گرفت. کلام خدا در رساله به رومیان ۱۲:۲ به ما میگوید که «با تجدید ذهن خود، متحول شوید».  تجدید ذهن یک نظم و انضباط مستمر است که ما باید هر روز آن را اتخاذ کنیم، تا واقعاً در پیروزی قدم برداریم. 

هنگامی که نبردی در ذهن را تجربه می‌کنیم، ممکن است حتی قادر به شنیدن الهامات خدا نباشیم، زیرا ذهن در جنگ است و مشوش گشته است، تا به حدی که احساس می‌کنیم کنترل آن را به دست نداریم، و هر چیزی که به ذهنمان می‌رسد ما را جذب می‌کند.  بنابراین یکی از مهمترین چیزهایی که باید یاد بگیریم و به دیگران نیز بیاموزیم این است که چگونه از ذهن خود محافظت کنیم، و آن را تقویت و تجدید کنیم، زیرا مبارزه برای گناه همیشه از ذهن شروع می شود.

محرک های ذهن خود را بشناسیم

معمولا ما روزنه‌هایی در افکارمان داریم، که باعث نگرانی، ترس و اضطراب می‌شوند. اینها محرکی هستند، که دشمن تصمیم می‌گیرد از آنها به عنوان یک استراتژی برای شکست ما استفاده کند. با شناخت آنها همچون یک سربازهمیشه آماده خواهیم بود، که دشمن را شکست مهیبی دهیم!

کتاب مقدس

 هیچ مثالی برای پیروزی، بزرگتر از رویارویی عیسی مسیح با شیطان، در مدتی که چهل روز در صحرا بود، وجود ندارد. عیسی مسیح با شیطان بحث نکرد. او از یک سلاح استفاده کرد و این مهمترین سلاحی است که ما به آن نیاز داریم.

کلام خدا شمشیر روح است(افسسیان ۶ :۱۷) و به کمک آن می توانیم بر دشمن چیره شویم. کلام خدا بخش بسیار مهمی از اسلحه روحانی ما مسیحیان، برای نبرد های روحانی است. بنابراین ما باید آن را همواره مطالعه کرده و در آن تعمق داشته باشیم، که بتوانیم در شرایط مختلف از یاری آن برخوردار شویم. گرچه تا زمانی که در جسم باشیم، نبردهای ذهنی و افکار منفی به سراغ ما می آیند؛ اما این نشانه ضعف نیست، بلکه فرصتی برای تمرین قدرت است.  روشی که برای برخورد با این نبردهای ذهنی انتخاب می‌کنیم، نشان می‌دهد که واقعاً به چه کسی اعتماد داریم. اگر به خدا اعتماد کنیم و کلام او را راهنمای زندگی خود قرار دهیم، هرگز شرمنده و پشیمان نخواهیم شد. حتی اگر در حال سقوط باشیم، او به ما کمک می‌کند تا دوباره برخیزیم.

ویران کردن دژها

دژ میتواند جهان بینی ها و یا استدلال هایی باشد که علیه شناخت خدا بوجود آمده‌اند. و نیز می تواند یک نگرش شخصی باشد. به طور مثال، نگرانی می تواند یک دیوار باشد.  به دنبال تایید دیگران بودن، می تواند یک دیوار باشد.  هر چیزی که در زندگی خود به عنوان یک بت بسازیم، می تواند یک دیوار باشد! ترس، گناه، رنجش، ناامنی، همه این موارد می توانند حصارهایی در ذهن ما باشند؛ و کتاب مقدس می گوید که ما باید آنها را از میان برداریم.

آیات زیادی در کتاب مقدس وجود دارد که می‌توانیم در این باب به آنها نگاه کنیم، اما بیاییم دقایقی با هم بر کلام خدا در دوم قرنتیان ۱۰: ۳-۵ تمرکز کنیم.

«زیرا هرچند در این دنیا به سر می‌بریم، امّا به روش دنیوی نمی‌جنگیم. چرا که اسلحۀ جنگ ما دنیوی نیست، بلکه به نیروی الهی قادر به انهدام دژهاست. ما استدلالها و هر ادعای تکبّرآمیز را که در برابر شناخت خدا قد علم کند ویران می‌کنیم و هر اندیشه‌ای را به اطاعت از مسیح اسیر می‌سازیم.»

اگر به آخرین عبارت در آیات بالا نگاه کنیم:  «هر اندیشه‌ای را به اطاعت از مسیح اسیر می‌سازیم.» کلمه یونانی aicmalotizo در آنجا به معنای کنترل کردن، تسخیر کردن، و تسلیم کردن است.  به این مفهوم که هر فکر باید به اطاعت کامل مسیح درآید! در صورتی که غالبا، ذهن ما نافرمان و سرکش است! وقتی می‌خواهیم در مسیر خاصی اندیشه کنیم، می‌خواهد به راه دیگری برود.  وقتی نیاز به تفکر و تعمق داریم، سرگردان میشود.  حتی زمانی که نیاز به دعا داریم، اغلب فکرمان پراکنده میشود!

روح القدس

میتوانیم با کمک روح خدا ذهن خود را مطیع خداوند سازیم. پس قدم دیگر این است که ذهن خود را به روح القدس بسپاریم. روح خدا قادر است، به طور کامل از ذهن ما محافظت کند!

مبارزه با صدمات، افسردگی، خشم، ترس یا سایر موضوعات ناراحت کننده ای که به نظر می رسد در ذهن ما باقی مانده اند، دشوار است. نبرد ذهنی می‌تواند، تمام آرامش ما را از بین ببرد.  اما لازم نیست این گونه باشیم؛ زیرا خداوند ما را تنها رها نکرده است! بلکه کافی است، تسلیم روح قدوس او باشیم و همواره بر نبردهای درونی مان پیروز شویم. ما نمی‌توانیم به تنهایی، آنها را شکست دهیم، بنابراین لازم است، ذهن خود را به روح القدس معطوف کنیم و تسلیم او باشیم.  بگذاریم روح پاک خدا، ذهن ما را شسته و از نو پر سازد. او معلم ما، راهنمای ما و یاور ما است. نجات یافتگان، نه تنها عظمت روح پاک و مقدس خدا را در خود دارند، بلکه با قوت آن هر روزه، بر نبردهای درون چیره خواهند شد.

اگر شیطان بتواند اندکی بذر شک در ذهن ما بکارد، می تواند ما را از دریافت نقشه خدا در زندگی‌مان، دور سازد. بی اعتمادی سبب می‌شود، باور کنیم که خداوند دعاهای ما را نشنیده است، سپس ترس از وقوع فاجعه، ترس از اینکه خداوند به وعده هایش در زندگی ما عمل نکند، در ما تداوم پیدا می‌کند، و همه اینها بخشی از نبردهای ذهنی است که میتواند منجر به افسردگی شود. در صورتی که شخص سوم تثلیث اقدس، روزانه برای ما به طورشگفت انگیزی عمل می‌کند! او آمده است تا در قلب و روح کسانی که دوباره متولد شده‌اند و از او پر شده اند، زندگی کند. وقتی روح القدس توانست عشق خدا را در ما جاری سازد، پس او می تواند هر چیز دیگری را نیز بر ذهن ما جاری کند.  با تسلیم شدن به روح خدا، اشتباهاتی را که در گذشته داشته‌ایم، مرتکب نخواهیم شد.

علم روانشناسی می گوید که اشخاص روزانه با ۲۰۰۰ انتخاب و تصمیم روبرو هستند! آیا ما در آن انتخاب ها به سوی خدا حرکت می کنیم یا از خدا دور می‌شویم؟  باید بدانیم که خدا می‌خواهد از ما محافظت کند و دشمن می خواهد ما را تضعیف کند و هدف خدا را برای زندگی ما شکست دهد. یادگیری نحوه پیروزی در این نبرد بسیار مهم است.  در واقع، ما باید درک کنیم که خدا قبلاً در این جنگ پیروز شده است.  وقتی مطیع خدا باشیم و در مقابل شیطان مقاومت کنیم، او از ما دور خواهد شد.

«پس تسلیم خدا باشید. در برابر ابلیس ایستادگی کنید، که از شما خواهد گریخت.» یعقوب  ۴: ۷

روح خدا در ماست و او بی نهایت از هر نیرویی که علیه ما باشد بزرگتر است!

هرگز شاگردی مسیح را رها نکنیم

 یکی از موارد مهمی که در نبرد ذهن باید فرا بگیریم و به دیگران نیز بازگو کنیم، این است که به عنوان یک مسیحی، هرگز از یادگیری دست نکشیم.  مادام العمر شاگرد مسیح باشیم، علم الهی و در واقع عمل یادگیری آن را دوست داشته باشیم.  کلمه شاگرد به معنای “آموزنده” است. ما نمی توانیم بدون آموزش پذیر بودن، شاگرد مسیح باشید. 

عیسی مسیح فرمود:

««بیایید نزد من، ای تمامی زحمتکشان و گرانباران، که من به شما آسایش خواهم بخشید. یوغ مرا بر دوش گیرید و از من تعلیم یابید، زیرا حلیم و افتاده‌دل هستم، و در جانهای خویش آسایش خواهید یافت.» مَتّی ۲۸-۲۹ :۱۱

خداوند از ما میخواهد که از او بیاوزیم. زیرا او نه تنها انتظار وفاداری از ما دارد، بلکه ثمربخشی ما نیز برای او بسیار اهمیت دارد. وقتی ذهن ما از آموزه های خداوند لبریز باشد، فکر ما شبیه افکار او میشود و در نتیجه دشمن نمیتواند، به راحتی روزنه ای برای ورود بیابد. در نبرد برای ذهن لازم است که از ذهن خود در برابر حماقت محافظت کنیم. اگر اشتباهات ذهنی خود را دور بریزیم، آن خطاها را از زندگی خود نیز بیرون خواهیم کرد.

«شخص عاقل تشنهٔ معرفت است، امّا شخص نادان خود را با حماقت سیر می‌کند.» امثال ۱۴: ۱۵

 همین امر در مورد آنچه می‌بینید، آنچه می‌شنوید و آنچه به ذهن خود اجازه می‌دهید، صادق است.  بعضی غذاها، غذای مغز هستند. آنها ما را باهوش تر، خداپسندتر و از نظر روحانی بالغ تر می‌کنند.  برخی غذاها نیزخوراک ناسالم هستند.  چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید ذهن خود را با آنها پرکنید که آسیب زننده هستند.  کتاب مقدس به ما می گوید که ذهن خود را با چیزهای نیکو پر سازیم.  اگر می خواهیم در زندگی مسیحی و خدمت به دیگران سالم و موفق باشیم،  زباله های ذهنی خود را دور بریزیم و ذهن خود را به تعالیم خداوند و کلام او معطوف کنیم.

 «هیچ چیزِ بی‌مایه را در نظر خویش نخواهم گذاشت…» مزمور ۱۰۱: ۳

بی وقفه دعا کنیم

«و در همه وقت، با همه نوع دعا و تمنا، در روح دعا کنید و برای همین بیدار و هوشیار باشید و پیوسته با پایداری برای همۀ مقدسین دعا کنید.» اَفِسسیان 6: ۱۸

 از پرستش و دعا برای تقویت خود و شکست دشمن استفاده کنیم. این درسی است که می‌توانیم از خداوندمان عیسی مسیح بیاموزیم. او در جسم مرتبا دعا میکرد و دعا او را در تمام جنبه های خدمتش پیروز ساخت. هر زمان که مسیح در خود احساس ناراحتی می‌کرد، رفته و دعا می‌کرد.  او همیشه روی خدا را می‌جست و برای ادامه راه رفتن در اطاعت، نیرو می‌گرفت.

بنابراین در برابر خدا سکوت کرده و سرهای خود را خم کنیم.  نامش را بخوانیم که پاسخ خواهد داد. ما مجبور نیستیم با قدرت خود در نبرد ذهن بجنگیم!  بلکه با نزدیک شدن به خداوند در دعا، به قدرت بیکران او تکیه کنیم و او ما را راهنمایی و تشویق خواهد کرد؛ تا ادامه دهیم و قوت خواهد بخشید، تا پیروز شویم.

آرامی و آزادی ذهن ما برای خدا ارزشمند است. با شناسایی افکار و پیام‌های که از خدا نیستند، آنها را نهیب داده و از ذهن خود دور کنیم. بنابراین بیاییم از امروز، در جایگزینی افکار غیر از خدا و پیام‌های دروغین دشمن، با حقیقت کلام خدا، قدم برداریم.

با هم دعا کنیم

 پدر آسمانی، اعتراف میکنم که افکاری در ذهن من وجود داشته است، که از جانب تو نبوده‌اند! افکاری که به منظور منافع انسانی و از نیروهای تاریکی سرچشمه گرفته‌اند.  من از این افکار پشیمان هستم، (برای شناسایی آن‌ها وقت صرف می‌کنم) و به نام عیسی مسیح آنها را از ذهن خود دور می‌سازم. پدر جان، فیض ببخش که به قدرت روح پاک تو، تمام دژهایی که در مقابل تو دارم، ویران سازم و مانع هر نقشه ای از جانب دشمن باشم. خدایا، من انتخاب می‌کنم که تفکرم را با روح تو، کلام تو و وعده های تو هماهنگ سازم و اکنون آزادی و آرامی تو را به عنوان محافظتی بر قلب و ذهن خود دریافت میکنم. در نام خداوند عیسی مسیح . آمین.

خداست.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

0 Comments

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *