تاثیرات ایمان مسیحی بر بهداشت روان

اکتبر 14, 2021مقالات

امروزه در جهان معاصر، سلامتی  برای انسانها بسیار حائز اهمیت است. همواره جامعه پزشکی برای درمان انواع بیماری ها در تلاش و اکتشافات تازه می باشند.  در دنیای ناامن  بسیاری از اشخاص با بیماری می جنگند تا سلامتی از دست رفته را بازیابند . 

 در این روزها که همه در مبارزه با ویروس کووید می باشند، سلامتی، گوهری گرانبها به نظر می آید که کمیاب گشته است و انسانها برای حفظ سلامتی در تلاش می باشند .

 گاهی توجه بی نهایت به سلامت جسمانی، موجب می گردد که جایگاه توجه به سلامت و بهداشت روان در تفکرات و الویت های بشر بسیار کم رنگ گردد. به گونه ای که متاسفانه بسیاری از اشخاص در توجه به سلامت جسمانی،  از توجه به سلامت و بهداشت روح و روان خود غافل می شوند. در حالیکه برای تجربه کردن یک زندگی با کیفیت و برخورداری از آرامش و امنیت درونی، جدیت در بهره مندی از بهداشت و سلامت روان امری الزامی می باشد. 

سلامت و بهداشت روان چیست؟ 

“بهداشت روان؛  برخورداری از احساس آرامش و امنیت درون و دور بودن از تشویش، افسردگی و تعارض های مزمن روانی میباشد.”  بهداشت روان، قوانین مربوط به سلامت عاطفی را  در برمی گیرد.شخصی که دارای بهداشت و سلامت روان است، میتواند مشکلات را به آرامی پشت سر بگذارد.

این اشخاص در روبه رو شدن با آسیب ها و چالش های زندگی از قوه تفکر و منطق و گاها از باور مذهبی  خود استفاده می کنند تا شرایط دشوار را مدیریت نمایند. احساسات آنها تابع وقایع پیرامون نمی باشد بلکه با در نظر گرفتن جنبه های غیر قابل رویت که ورای وقایع پیرامون می باشد از شرایط دشوار عبور می نمایند.

عوامل موثر در داشتن سلامت و بهداشت روان 

آگاهی از علوم روان شناختی و درک اهمیت بهداشت روان یکی از عوامل موثر در داشتن بهداشت و سلامت روان می باشد و همراهی مشاور و روان شناس نیز بسیار کمک کننده است.

لازم به ذکر است که بین بهداشت روان و ایمان و توکل به خداوند ارتباط تنگانگی وجود دارد.

 یکی  دیگر از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار برای داشتن آرامش و امنیت درونی، شکرگزاری  می باشد . 

انسانهای شکرگزار نسبت به انسانهای ناسپاس از میزان بالای شادی و نشاط برخوردار می باشند و همین مورد سبب رشدفکری  و سلامت روان شخص می گردد.

بهداشت روان –  ایمان مسیحی 

یکی از خطرات جدی برای از دست دادن سلامت و بهداشت روان، افکار سمی، منفی و افکار پریشان می باشد.

 کتابمقدس، راهنمایی های مفیدی را برای داشتن افکار سالم که تمام ابعاد زندگی ما را  تحت تاثیر قرار می دهد، به ما ارائه می دهد. 

در رساله ” رومیان12 : 2 ” می خوانیم : ” و دیگر همشکل این عصر مشوید، بلکه با نو شدن ذهن خود دگرگون شوید، آنگاه قادر به تشخیص اراده خدا خواهید بود؛ اراده نیکو، پسندیده و کامل او. 

در این آیه راهکار فوق العاده ای برای دگرگون شدن بیان شده است که آن نو شدن ذهن و فکر انسان می باشد. نو شدن و تازگی  ذهن تنها به واسطه کلام حیات بخش عیسی مسیح میسر می شود . درک حقایق الهی و باور به قدرت کلام خداوند، میتواند ما را از افکار سمی و منفی آزاد سازد و به سطح قابل توجهی از آرامش الهی رسانده، سلامتی فکری و بهداشت روان را در ما تقویت کند. 

روان شناس ایرانی، دکتر علی شمیسا می گوید: ” انبار ذهنت را که پر از حرف های پوچ است، تخلیه کن ! دکوراسیون جدید برای آن طراحی کن.”

بسیار مهم است که از چگونگی دکوراسیون افکار خود آگاه باشیم. 

آیا طراح دکوراسیون افکار و روان ما خداوند است و یا حکمت و اندیشه های بشری این طراحی را انجام داده است ؟

 از کلام خدا آموخته و می دانیم که ابزار  خدا برای طراحی، امنیت، اهمیت، اعتماد و پذیرش میباشد.  زمانی که اجازه دهیم کلام حیات بخش و طرح خدا بر افکار و امور روانی ما حاکم باشد، آن هنگام خواهیم دید که اعمال و رفتار ما نیز تحت تاثیر قرار گرفته است، زیرا که اعمال ما از افکار ما نشات می گیرد و زمانی که شخص بهداشت روان داشته و افکارش تحت تاثیر الگوهای الهی باشد، عملکرد و واکنش های او نیز بر اساس افکارش خواهد بود.

حقیقت کلام خدا، پادزهر افکار سمی می باشد. زمانیکه افکار سمی در حال رفت و آمد در ذهن ما می باشند،  دروغ های بی اساسی را بیان می کنند . افکار سمی بیان می کند: ” من زشت هستم” کلام خدا در  ” غزل غزلها 2 : 14″ می فرماید : ” … و آوازت را بشنوان، زیرا که آوازت شیرین است و چهره ات دلربا!” وقتی که انتخاب می کنیم در برابر دروغ زشت بودن ، حقیقت زیبا بودن در خداوند را بیان کنیم مانند این است که در تاریکی، چراغ را روشن کنیم. دیگر تاریکی وجود نخواهد داشت فقط کافیست که نور وارد شود و زمانیکه نور حقیقت و کلام خداوند وارد اتاق فکرمان شود افکار سمی و افکار منفی یارای ایستادگی نخواهد داشت و ما روانی آرام و آسوده خواهیم داشت و با افکار آسوده خدا را پرستش خواهیم کرد.

پس نوشدن ذهن و افکارمان را به واسطه حقایق کلام با جدیت دنبال کنیم زیرا سلامت روان ما در گرو آگاهی از ابزار الهی برای داشتن افکار و روانی سالم می باشد .

بهداشت روان – شکرگزاری 

انسانهای شکرگزار، انسانهای کلی نگر نیستند بلکه آنان اشخاص جزئی نگر هستند که میتوانند جزئیات را مورد بررسی قرار داده و به تمامی نعمات و هدیه های کوچک و بزرگ شکرگزاری نمایند . آنها باور دارند که خدا با تحت تاثیر قرار دادن جزئیات به مرور کلیات زندگی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد . انسانهای شکرگزار بیشتر احساس خوشبختی می کنند زیرا خود را برکت یافته و مورد رحمت خدا می دانند . این دانش و آگاهی نیز از افکار ما نشات می گیرد و زمانی که افکاری آرام داشته باشیم میتوانیم بر جزئیات تمرکز نموده و قدردان خدا باشیم . حضور خدا و ارتباط عمیق با او ، آرامشی ماورای تصور به ما می بخشد و ما را به شکرگزاری وا می دارد که این مسئله سبب آسودگی خاطر و آرامش ما می شود زیرا که شکرگزاری مانند شوینده قوی، افکار منفی را از ذهن ما شسته و پاک می سازد. زمانی که صداهایی در ذهن می شنویم که می گوید: ” تو فقیر و بدبخت هستی” ” تو یک شکست خورده هستی ” و دیگر افکاری که به ذهن ما می آید، در مقابل چنین صداها و افکار، شخص شکرگزار اینطور بیان می کند: ” خداوندا از تو سپاسگذارم که تمام ثروت جهان متعلق به توست و من فرزند تو هستم” ” خداوندا از تو برای نقشه های پربرکتت در زندگی ام  شکرگزاری می کنم و با ایمان منتظر آنها هستم” ” خداوندا از تو شکرگزاری می کنم که انسانی شکست خورده بودم ولی در کار نجات بخش تو بر روی صلیب، شخصی پیروز و برکت یافته هستم ” بلی شوینده شکرگزاری اینگونه تمام افکار منفی را شسته و پاک می سازد . این جنس از شکرگزاری نه تنها افکار و روان ما، بلکه زندگی ما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . 

کلام خدا در رساله ” افسسیان 5: 19- 20 ” می فرماید: ” با مزامیر، سرودها و نغمه هایی که از روح است با یکدیگر گفتگو کنید و از صمیم دل برای خدا بسرایید و ترنم نمایید. همواره خدای پدر را به نام خداوند ما عیسی مسیح برای همه چیز شکر گویید. ” 

و آیات دیگری نیز در کلام خدا در مورد شکرگزاری مکتوب است که نشان از اهمیت والای آن در زندگی ما می باشد که به طور خاص می تواند سبب آرامش فکری ما شود که در ثمره آرامش روان، زندگی آرام خواهیم داشت و فکر و ذهن ما محل سکونت خدا و حضور پرجلالش خواهد بود .

به وسیله این وبلاگ که به مناسبت روز جهانی بهداشت روان( 10 اکتبر) نوشته شده است دعوتتان می نمائیم که توجه به بهداشت و سلامت روان را با جدیت دنبال نمائیم زیرا بهداشت روان تمام ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

0 Comments

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *