ده کاری که مسیحیان هنگامی که غمگین هستند باید انجام دهند. 

آوریل 20, 2022مقالات

او مرگ را تا به ابد فرو خواهد بلعید؛ خداوندگار یهوه اشک ها را از هر چهره خواهد زدود، و ننگ قوم خویش را از تمامی زمین برخواهد گرفت. زیرا که خدا سخن گفته است. ” اشعیا ۲۵: ۸” .  وعده های خداوند همیشه قابل اعتماد هستند، زیرا او خدای توانا و وعده دهنده امین است.این حقیقت که او ” اشک ها را از چهره خواهد زدود” ما را دلگرم می سازد که یک روز در امنیت، اهمیت و پذیرش کامل در  حضور خدای زنده به سر خواهیم برد. لیکن این واقعیت نیز غیر قابل انکار است که جهان، مکانی امن و بی دغدغه برای ما نیست.  کلام خدا در “ یوحنا ۱۶: ۳۳ ” می فرماید: ” اینها را به شما گفتم تا در من آرامش داشته باشید. در دنیا برای شما زحمت خواهد بود؛ اما دل قوی دارید، زیرا من بر دنیا غالب آمده ام.” دنیا تحت تسلط و حاکمیت شریر است، او همواره با نیروهای شرارت بر ضد مقدسین عمل می کند. فقدان، از دست دادن عزیزان، بیماری و فقر و… تجارب دردناکی است که همه مسیحیان در زندگی با آنها رو به رو می شوند. اما این امر مهم است که روش های کاربردی را از کتابمقدس یاد بگیریم تا به هنگام مواجهه با شرایط سخت و ناراحت کننده، بتوانیم آنها را به کار بگیریم و با پیروزی از روزهای تاریک زندگی عبور کنیم.این روش ها عبارتند از:  

خلوت و سکوت در حضور  خداوند: به هنگام مواجهه با درد و رنج، ممکن است که این انتخاب اشتباه را کنیم که ناامید شده و در اسارت غم به سر ببریم. اما زمانی که با وجود درد و رنج انتخاب می کنیم که از دنیای پرهیاهو فاصله گرفته و در سکوت با خدای خود خلوت کنیم، در آن هنگام خدای جمیع تسلیات با حضور پر مهرش، ما را از غم هایمان آزاد ساخته و از قوت خود پر خواهد ساخت. 

سوگواری:  زمانی که فقدان را در زندگی تجربه می کنیم ممکن است از اطرافیان خود جملاتی اشتباه از قبیل: ” گریه نکن” ” تو مسیحی هستی باید قوی باشی” و… بشنویم که به هیچ عنوان صحیح نمی باشد . تنها کلام خداوند است که به ما حقیقت را می آموزد و ما مردان و زنان خدا را می بینیم که به هنگام تجربه کردن درد و رنج، سوگواری می کنند . عیسی در مرگ ایلعازر گریست . داود برای فرزندی که از دست داد در حضور خدا سوگواری کرد. پس یکی از روش های مناسب به هنگام مواجهه با غم و اتفاقات ناگوار، سوگواری می باشد.

 دعا و پرستش: اگر یک سرباز بدون سلاح به جنگ برود، قطعا شکست خواهد خورد زیرا دشمن با تمام توانایی و سلاح خود به نبرد با او خواهد پرداخت تا او را مغلوب سازد. در زمان هایی که غمگین هستیم و اتفاقات ناگواری را در زندگی تجربه کرده ایم، شریر در کمین است تا لانه ای ابدی برای غم و افسردگی در قلب ما ایجاد کند. در چنین شرایطی باید هوشیار باشیم تا مغلوب جنگ نباشیم بلکه با قدرت دعا و پرستش فاتح باشیم و این نبرد روحانی را با ظفر و پیروزی به پایان رسانیم. 

ابراز احساسات واقعی و تخلیه درونی در حضور خدا :  تظاهر به دینداری، عملکردی اشتباه در مواجهه با درد و رنج است. به عنوان مسیحیان باید بیاموزیم که واقع بینانه با بحران و رنج خود روبه رو شویم. احساسات واقعی خود را در حضور خدا بیان کنیم. اگر نسبت به خداوند و دیگران نابخششی داریم بهتر است که تظاهر به بخشش نکنیم بلکه واقعیت رنجش خود را بیان کنیم تا او زخم های عمیق در وجود ما را شفا و التیام ببخشد. 

مطالعه کتابمقدس و تعمق در آیات تسلی بخش کلام خداوند:  کتابمقدس یک کتاب معمولی نیست. کتابمقدس، کلام زنده و حیات بخش است. زمان هایی که در شرایط دشوار هستیم، خداوند به واسطه کتابمقدس با ما صحبت می کند و تسلی می دهد. با خواندن کتابمقدس و آیات تسلی بخش می توانیم حضور پرجلال وی و امنیت ابدی که تنها در نزد خدا یافت می شود را تجربه کنیم. 

تفکر در کار نجات بخش عیسی مسیح:  گاهی توسط اشخاص طرد می شویم. محبتی که مستحق آن هستیم را دریافت نمی کنیم و در آن هنگام است که دشمن برای محکوم کردن ما شروع می کند و می گوید: ” تو به اندازه کافی دوست داشتنی نیستی”  در همان هنگام باید عاشقانه ترین واقعه جهان را به یادآوریم که عیسی مسیح به عشق ما صلیب بر دوش، مسیر جلجتا را پیمود. او جان خود را فدای ما کرد. گناهان ما را بخشید و به ما حیات جاودانی داد. در حقیقت او عاشق ما بود، هست و خواهد بود. ما تا بی نهایت دوست داشتنی و محبوب دل خداوند هستیم. 

مشاوره و داشتن همراه روحانی: داشتن یک دوست روحانی و مشاور حکیم باعث خواهد شد که در وقت غم و ناراحتی، تصمیمات احساسی و اشتباه نگیریم بلکه با حکمت الهی تصمیم درست بگیرم. همراهی یک مشاور به ما کمک خواهد کرد تا با احساسات آسیب دیده خود برخورد صحیح داشته باشیم و به مرور زمان بهبودی، سلامتی عاطفی و روانی خود را به دست آوریم. یک مشاور به ما کمک خواهد کرد تا زیر آوار غم نمانیم و با وجود غم و درد، باز هم بتوانیم شادی را تجربه کنیم. 

یادآوری نیکویی خدا در گذشته: زمانی که اتفاق ناگوار در زندگی رخ می دهد، احساس می کنیم که خدا برای همیشه ما را رها کرده است و نسبت به زندگی و شرایط ما کاملا بی تفاوت است. در این هنگامی یادآوری رحمت و نیکویی خدا در گذشته، ما را از نو احیا می سازد. در زندگی همه ما آثاری از قدم و معجزات خداوند وجود دارد که اگر آنها ببینیم، در برابر ناملایمتی های دنیا نخواهیم شکست بلکه دوام خواهیم آورد و غم در وجود ما رخت خواهد بست. 

 احساسات ما تابع وقایع پیرامون نباشد بلکه تابع ایمان به توانایی خدا باشد که به ما قوت می بخشد: گاهی شرایط در اطراف ما بسیار ناامید کننده می شود و احساس می کنیم که وضعیت هرگز تغییر نخواهد نکرد. اما از حبقوق نبی بیاموزیم که در سخت ترین شرایط سرود شادی در خداوند را سرائید. او ورای واقعیت ها، حقیقت ها در خداوند دید و توانست شاد باشد. فقط به وقایع پیرامون خود نگاه نکنیم بلکه بدانیم شرایط هرچقدر هم ناامید کننده باشد، خدا قادر است که ما را عبور دهد. 

شنیدن صدای خدا و اعتماد بر وعده های او:  در میان صداهای بسیار، شنیدن صدای خدا التیام بخش است . در روزهای تاریک زندگی باید کتابمقدس را بخوانیم تا از طریق  آن صدای خدا را شنیده و وعده های قوت بخش او را به یاد آوریم. خداوند وعده دهنده امین است و وعده های او به ما این اطمینان را می دهد که شرایط ثابت نیست و تغییر خواهد کرد. یک روز تمام درد و رنج ها از بین خواهد رفت ولی یادگار محبت و رحمت های خداوند در روزهای دشوار تا ابد ماندگار خواهد بود. 

یاد بگیریم که هر روز کتابمقدس را بخوانیم و براساس آن زندگی کنیم . اگر ما در تعهد روحانی خود نسبت به مسیح امین و وفادار باشیم و از راهکارهای کتابمقدسی در بحران های زندگی استفاده کنیم قادر خواهیم شد که از کوره های آتشین زندگی با همراهی خداوند عیسی مسیح عبور کنیم و در پایان پیروزی را جشن بگیریم. 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

0 Comments

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *