آزادی حقیقی در ایمان مسیحی

نوامبر 14, 2022رازگاهان

کلام خدا در انجیل یوحنا فصل ۸ از آیه ۳۱ تا ۳۶ چنین میفرماید: 

 سپس عیسی به یهودیانی که به او گرویده بودند گفت: «اگر مطابق تعالیم من عمل کنید، در واقع پیرو من خواهید بود و حقیقت را خواهید شناخت و حقیقت شما را آزاد خواهد کرد‌‌. » آنها به او جواب دادند: «ما فرزندان ابراهیم هستیم و هرگز بردۀ کسی نبوده‌‌ایم‌. مقصود تو از اینکه می‌گویی شما آزاد خواهید شد چیست‌‌؟» عیسی به ایشان گفت: «یقین بدانید که هر کسی که گناه می‌کند بردۀ گناه است  وبرده همیشه در میان اهل خانه نمی‌ماند ولی پسر همیشه می‌ماند‌.  پس اگر پسر، شما را آزاد سازد واقعاً آزاد خواهید بود‌.» 

آزادی در طول تاریخ توسط فرهنگ‌ها وملل مختلف بطرق مختلف معنا شده است. بعضی آن را بدین معنا انگاشته‌اند که هر کاری را که مایل باشند انجام بدهند وهیچ مانعی برای این وجود ندارد. بعضی آنرا به بی‌بندوباری جنسی تعبیر کرده‌اند وباور دارند که ما آزاد به دنیا آمده‌ایم وهر تصمیمی را میتوانیم بگیریم. عده‌ای دیگر آزادی را در ابراز عقیده خود نسبت به دیگران با هر گونه ادبیات غیرمحترمانه برداشت کرده‌اند و‌عده‌ای نیز آزادی را به دموکراسی اجتماعی تلقی کرده‌اند. 

اما براستی معنای آزادی از نظر خالق هستی که به ما حیات بخشیده است چیست؟ به زبان دیگر، خداوند آزادی را چگونه تعریف کرده است. برای ما ایرانیانی که در این دو نسل اخیر زندگی کرده ایم این تعریف با توجه به محدودیتهای شدیدی که در کشورمان اعمال شده است شرایط  و‌معنای خاص خود را داراست. 

در زندگی قبل از ایمان خود تعریف من از آزادی با آنچه که امروز از خداوند و کلامش آموخته‌ام تفاوت بسیاری داشت. وقتی به گذشته نگاه میکنم درمی‌یابم که گذر زمان در طریق صحیح چه تفاوت شگرفی را در ما ایجاد میکند. امروز دیگر تعریف من از آزادی بر پایه محدودیتهای جامعه‌ای که در آن زندگی میکردم محدود نمیشود بلکه آزادی را در رهایی و آزادی روحم میدانم. آنچه که براستی نیاز روح ما انسانها است. امروز، آزادی را در ارتکاب اعمال مخالف خواست واراده خدا نمیدانم بلکه در عین حالی که برای عمل به هر کاری آزاد هستم اما قدرت این آزادی را در انجام أراده خدا میبینم. 

در کلام خدا در آیات بالا که به آن اشاره داشته‌ام میبینیم که لغت بردگی که متضاد آزادی است به معنای ارتکاب به گناه است وگناه به معنای عملی مخالف خواست وأراده خداست. عیسی مسیح میفرماید که کسیکه مرتکب گناه میشود در حقیقت اسیر وبرده آن گناه است. اسارت و بردگی مغایر با طبیعت خلقت بشر میباشد زیرا ما به شباهت خدا آفریده شده‌ایم و همچون او به آزادی حقیقی میتوانیم دست بیابیم. کلام خدا در رساله به غلاطیان فصل پنج آیه یک میفرماید: «آری ما آزادیم، زیرا مسیح ما را رهایی بخشید‌. پس در این آزادی استوار باشید و نگذارید که بار دیگر یوغ بندگی به گردن شما گذاشته شود‌.»  

تعریف شما از آزادی چیست؟ آیا مفهوم حقیقی این کلمه را یافته‌اید؟ اگر چنین است که خوشا بحال شما ولی اگر چنین نیست برای شما خبر خوشیدارم وآن این است که مسیح وعده داده است که حقیقت را خواهیم شناخت و این حقیقت ما را آزاد خواهد کرد. پس بیایید از آزادی خود لذت ببریم و دیگران را نیز به آن دعوت نماییم. 

نویسنده: کشیش مهیار ابراهیمیان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

0 Comments

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *