اهمیت وفاداری (بخش دوم) 

مه 6, 2023مقالات

در روابط عاطفی 

وفاداری، فضیلتی است که در روابط مختلف قابل تعریف است. مفهوم وفاداری در عشق، ثابت ماندن کیفیت رابطه و حمایت از یکدیگر است. وفاداری می‌تواند روابط را تقویت کند؛ زیرا افراد وقتی می‌دانند طرف مقابل وفادار است، صادق‌تر و صریح‌تر برخورد می‌کنند و باعث ایجاد اعتماد و صمیمیت در روابط می‌شود. رابطه‌ها با وفاداری قوی‌تر هستند؛ زیرا هر دو نفر می‌توانند خودشان باشند و آنچه را که تجربه می‌کنند بدون ترس از اینکه طرف مقابل، آن‌ها را رها کند به اشتراک بگذارند. 

این در مورد روابط عاشقانه، کاری، خانوادگی و اجتماعی صدق می‌کند؛ زیرا وقتی احساس می‌کنیم دیگران به ما وفادار هستند، می‌توانیم اصالت بیشتری داشته باشیم و فیلترهای اجتماعی قابل قبولی را که تمایل داریم رفتارهای خود را از طریق آن نشان دهیم، برداریم. وفاداری به ایجاد حمایت کمک می‌کند، که برای رفاه ذهنی، عاطفی و جسمی مهم است. دانستن اینکه افرادی پشت شما هستند و در صورت نیاز در کنار شما خواهند بود، می‌تواند به شما کمک کند احساس امنیت کنید. 

پنج راه برای ایجاد وفاداری در رابطه 

 • از وسوسه تقلب دوری کنید؛ 

 • شریک زندگی خود را در تصمیم گیری‌های بزرگ مشارکت دهید؛ 

 • هنگام صحبت با افراد دیگر از شریک زندگی خود حمایت کنید، به خصوص زمانی که خود او حضور ندارد؛ 

 • در مواقع سختی از شریک زندگی خود حمایت کنید؛ 

 • به قول خود پایبند باشید. 

وفاداری در کتاب مقدس 

هفته گذشته در بخش اول مقاله، به دیدگاه پولس رسول، در باب اهمیت وفاداری اشاره شد، اما این فقط مختص خادمین مسیحی نبود. هنگامی که پولس در کتاب اعمال باب ۱۷، فیلسوفان و شهروندان آتن را خطاب قرار داد، پیامش به آنها مملو از زبان عهد بود. پولس صرفاً به تعدیل تصور آنها از خدا راضی نبود. او در صدد تبدیل بت‌پرستی آنها به یکتاپرستی صرف نبود. او همچنین علاقه‌ای به ارائه توصیفی کلی یا انتزاعی از صفات خداوند به آنها نداشت. اوصافی که او به آنها می‌دهد، همگی دارای مفهوم عهد و وفاداری به تعهدات عهدی هستند، و همه آنها نقطه مرجع واقعی خود را در اقتدار و رستاخیز مسیح می‌یابند. 

در کتاب مقدس، موضوع بر سر بی‌وفایی انسان و وفاداری خدا است. روابط عهد، در سراسر کتاب مقدس یافت می‌شود. خدا وفاداری خود را در عهد‌های خود با انسان نشان داده است، و این تعهدها دو طرفه است. در اولین آزمایش وفاداری به عهد، انسان‌ها شکست خوردند، و رابطه انسان و خدا گسسته شد، و بشریت را در گناه و مرگ فرو رفت. اما خدا برای نجات انسان از وادی تاریکی، و احیای آن رابطه، مداخله نمود. باقی کتاب مقدس در این باب است که چگونه خدا این رابطه شکسته با انسان‌ها را ترمیم می‌کند. 

این میثاق‌ها به تدریج بر یکدیگر بنا می‌شوند و یک مسیر رستگاری کامل را تشکیل می‌دهند. خدا جهان را از طریق عهد با نوح حفظ کرد، رستگاری را از طریق عهد با ابراهیم آغاز کرد، قوم اسرائیل را از طریق عهد با موسی جمع کرد، از طریق داوود، وعده پادشاه ابدی را داد، و سپس به تمام عهدهای خود از طریق عیسی مسیح عمل کرد. 

با هر عهد، وعده‌ها و برنامه‌های خدا، برای نجات جهان از طریق نسل زن، واضح‌تر و آشکار‌تر شدند، تا اینکه سرانجام رستگاری و نجات فقط از طریق عیسی مسیح و وفاداری انسان به عهدی که خدا در خون مسیح با بشر منعقد کرده است، حاصل شد. مسیحیت یک ایمان عهدمحور است و موضوع وفاداری از مهمترین اصول این باور می‌باشد.  

بنابراین بیاییم به راه‌هایی که می‌توانیم وفاداری خود را به خدا و دیگران نشان دهیم فکر کنیم. آیا موضوعاتی وجود دارند که مانع وفاداری ما می‌شوند؟  کدام بخش از زندگی خود را هنوز به خدا نسپرده‌ایم؟ از طریق مداومت در دعا و تعمق در کلام خدا، از او بخواهیم که این موارد را برای ما روشن سازد، تا بتوانیم با فیض او و هدایت روح پاک او در فضیلت وفاداری رشد کنیم، و همچون او شخصیتی متهعد و وفادار داشته باشیم که نمایانگر چهره مسیح و نور او در این جهان باشیم. 

آمین. 

منابع 

وفادار باشید، وارن ویرزبی 

روانشناسی ماروم، مبینا مقدم 

دکتر مجید محمودی مظفر 

تبیین طبیعی وفاداری در نظام اخلاقی، نفیسه ساطع 

Covenantal Apologetics, k. Scott Oliphint

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

1 Comment

  1. Katherine

    ممنونم از نوشته هاي ارزشمند شما و همچنين سوالاتي كه در انتهاي مقاله ارائه داديد تا بتوانيم بيشتر با خود روبه رو شويم و قدمهاي عملي در رشد فضيلت وفاداري برداريم.

    بسيار آموزنده و پربركت بود.
    خداوند بركتتون بده🙏🏼✝️🌷

    Reply

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *