درخشش زنان ایران

مارس 8, 2022مقالات

زنان، انسانهای درجه دو، ضعیف و ناتوان نیستند.  ظرافت یک زن، نشانه ضعف او نیست بلکه طرح ماهرانه خداوند در خلقت او می باشد.  در طی اعصار، انسانها در تلاش بودند که ضعف و ناتوانی را به زنان تحمیل کنند و در دوره های مختلف تاریخی نیز شاهد بر این امر هستیم که آن جایگاهی را که زنان شایستگی آن را دارند، به آنها داده نشده است ولی با این وجود زنان در نهایت بردباری به مسیر درخشش خود ادامه داده اند. ما در تاریخ ایران و جامعه ایرانی؛  زنان تاثیر گذاری را می بینیم که تابو شکنی کرده اند و ورای فرهنگ و دیدگاه های محدود بشری رفته و تاثیرات شگرفی را در جهان از خود به جا گذاشته اند.

 در تاریخ ایران، زنان تاثیرگذار عبارتند از:

 1 “آتوسا ” :  مادر خشایار شاه که نخستین شاعر و ادیب ایرانی می باشد و آثار ماندگاری را از خود برجای گذاشته است. وی  از مشوقین آموزش و پرورش در عصر خود به شمار می آید.

2 “افراین” :  اولین بانوی فرهیخته ایرانی هست که نویسندگی را به عنوان شغل و حرفه خود برگزید و فعالیت های ارزنده ای را در این خصوص انجام داد.

3 “پوران دخت” :  نخستین زن ایرانی می باشد که به مقام سلطنت رسید. در کتب مختلف از او به عنوان زنی نیکو و عاقل نام برده شده است. او در دوران آشفتگی دربار ساسانی تنها حاکمی بود که به مرگ طبیعی درگذشت. زمان حکومت او یک سال و چهار ماه بود.

4 ” فرخ رو” : نام او به عنوان بانوی وزیر در تاریخ ایران ثبت شده است. وی از طبقه عام کشور به مقام وزیری امپراطوری رسید.

5 “بانو ورتا ” : فیلسوف و خردمند بزرگ تاریخ ایران در سال ۴۰۱ می باشد. او پس از آرشیت خردمند از اولین نطریه پردازان دموکراسی می باشد که در نهایت اندیشه های وی توسط مهرداد یکم پادشاه اشکانی به شکل ایجاد مجلس مهستان بروز یافت.

6 “پرین” :  بانوی دانشمند ایرانی بود که دختر کیقباد در سال ۹۲۴ یزدگردی بود. او هزارن برگ از نسخه های اوستا را به زبان پهلوی برای آیندگان از گوشه و کنار ممالک آریایی گردآوری نمود و یکبار کامل آن را نوشت و نامش در تاریخ ایران زمین برای همیشه ثبت گردیده است.

7 “کاساندان” : پس از شاهنشاه ایران کوروش بزرگ، او نخستین شخصیت قدرتمند کشور بزرگ شاهنشاهی( ملکه۲۸ کشور آسیایی) ایران بود. کاساندان زیر نام ملی بریتانیا موجود است.

8 “هلاله” : پادشاه زن ایرانی که در زمان کیانیان بر اریکه شاهنشاهی ایران نشست. از او به عنوان هفتمین پادشاه کیانی یاد شده است که نامش را همای جهرآزاد و همای و همون نیز گفته اند. او مادر داراب بود و پس از وهومن سپنددتان بر تخت شاهنشاهی ایران نشست. وی با زیبایی تمام سی سال پادشاه ایران بود و هیچ گزارشی مبنی بر بدکردار بودن وی و ثبت قوانین اشتباه و ظالمانه به ثبت نرسیده است.

9 “آرتا ” :  آرتا دخت وزیر خزانه داری در زمان اردوان چهارم اشکانی می باشد. به نقل از کتاب اشکانیان، اثر یاکونوف روسی خاورشناس بزرگ او مالیات ها را سامان بخشید و در اداره امور مالی خطایی مرتکب نشد و اقتصاد امپراطوری پارتیان را رونق بخشید.

10 “ملافضه” : وی زنی عالم، فاضل، ادیب و خوشنویس بود و از راه استنساخ کتب امرار معاش می کرد.

11 ” مهستی گنجوی” :  نام اصلی او ” منیژه” بود و در سال ۴۷۵متولد شد. مهستی علاوه بر اینکه شعر می گفت، چنگ نیز می نواخت. بسیاری او را پیشکسوت زنان شاعر فارسی زبان دانسته اند.

12 ” فخرالسطنه فروهر”:  از زنان فعال و نویسنده در زمان مشروطیت بود . او در اداره مجله ” نسوان وطن خواه” نقش موثری داشت و او را به خاطر چاپ، محکوم به تبعید کردند. اما حکومت وقت فقط به تبعید بیست روزه او به قم اکتفا کرد.

13 “دکتر مهرانگیز منوچهریان”:  کتاب” انتقاد بر قانون اساسی ایران از نظر حقوق زن” را چاپ کرد. وی حقوقدان و در سال ۱۹۶۸ موفق به دریافت جایزه صلح حقوق بشر سازمان ملل شد. منوچهریان در حدود  ۴۲کتاب و رساله در زمینه های روان شناسی، حقوق تطبیقی  و اجتماعی، در داخل و خارج کشور به چاپ رساند.

14. ” صدیقه دولت آبادی” :  از فعالین جنبش زنان در ایران و نویسنده، روزنامه نگار، در سال ۱۲۶۱شمسی به دنیا آمد. او سالها در اروپا تحصیل کرد و مقالات بسیاری نیز در زمینه مسائل زنان نوشت و در جهت گسترش آگاهی زنان، خدمات بسیار موثری را به جامعه ارائه داد.

15. ” سیمین دانشور” : در سال ۱۳۰۰ به دنیا آمد. دارای مدرک دکتری در ادبیات فارسی می باشد و اولین مجموع داستانش را در سال۱۳۲۷ منتشر کرد و دو کتاب به نام های ” سووشون” و ” جزیره سرگردانی” را منتشر و تعداد زیادی کتاب و مقاله ترجمه کرده است.

16. ” بدرالملوک بامداد” : نخستین کتاب “خانه داری”  به سبک جدید را برای زنان و دختران به رشته تحریر درآورد و کتاب روان شناسی تربیت، هدف پرورش زن، تعلیم و ترتیب دموکراسی در ایران از نوشته های ایشان است.

17. ” جهان ملک خاتون”:  شاعری شیرازی و معاصر با حافط بود که با حافط رد و بدل شعری داشت. او انجمنی داشت و دانشمندان زمان وی در خانه او گرد می امدند. نسخه دیوان او در کتابخانه فرانسه موجود است.

18 ” شهلا لاهیجی” : نخستین زن ناشر فعال در زمینه چاپ آثار زنان است. وی نویسنده و مترجم است و مقالات و کتابهایی در زمینه مسائل زنان دارد.

19 ” اعظم سپهر خادم”:  روزنامه نگار و نویسنده درسال  ۱۳۲۱به دنیا آمد. اعظم، صاحب امتیاز مجله پست ایران بود و چهار سال نیز نماینده زنان روزنامه نگار ایرانی بود.

20 ” سیمین بهبهانی” :  شاعر معروف ایرانی در سال  ۱۳۰۶در تهران متولد شد و تحصیلات خود را در دانشگاه تهران در رشته قضایی به پایان رساند و سالها به تدریس ادبیات در دبیرستان های تهران مشغول بود.

21 ” تاج السطنه”:  او دختر ناصرالدین شاه قاجار بود که در سال ۱۳۰۱ ق به دنیا آمد. او زنی هنرمند، نویسنده ای تجدد خواه بود.  وی به آموختن موسیقی، نقاشی، زبان فرانسوی، مطالعه ادبیات، تاریخ و فلسفه پرداخت. تاج السطنه از مروجان آزادی زنان بود. همچنین از مدافعان انقلاب مشروطه و عضو انجمن حریت نسوان بود.

22  ” انوشه انصاری “:  خانم انوشه انصاری متولد۱۲ سپتامبر۱۹۶۶ در مشهد است که یک مهندس و نخبه ایرانی و بنیانگذار شرکت ” Prodea Systems ” می باشد. وی در سال 2001 توانست با سود  ۱۰.۸میلیون دلاری روبرو شود که این منجر به ثبت اسم وی به عنوان یکی از تاجران و سرمایه داران خانم شود. همچنین وی اولین خانم و چهارمین مسافر فضا که هزینه مسافرت را خودش پرداخت نمود، می باشد و این روزها نیز مدیرعامل شرکت ” Prodea Systems ” در کنار همسرش آقای امیر انصاری می باشد و بیزینس قبلی وی Telecom Technologies بود که بنیانگذار آن بود و توانست با استفاده از آن محبوب شود.

23 ” رکسانا مصلحی”:  پرفسور رکسانا مصلحی، اپیدمیولوژیست ژنتیکی محبوب جهانی است که مطالعه بسیار دقیق و مفهومی در پیش آگاهی از سرطان و پیشگیری از آن را در دفترچه زندگی نامه خود دارد. وی در ایران متولد شده است و اما در کانادا رشد کرد و در زمینه اپیدمیولوژی ژنتیک و مولکول مطالعه قابل تامل تاثیرگذاری نمود. وی در زمینه درک علت ارثی بودن بیماری ها و نیز تعاملات ژن و محیط در گسترش بیماری توانست نقش ایفا سازد.

24 ” مریم میرزاخانی” : خانم مریم میرزا خانی یکی از خانم های ریاضی دان جهان بود که در ایالات متحده زندگی می نمود. او در سابقه درخشان کاری خود از سال ۲۰۰۸میلادی به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه استنفورد خدمت کرده است. پس از گذشت چندین سال در نهایت در سال ۲۰۱۴میلادی به اولین زن و اولین ایرانی موفق به کسب و بدست آوردن مدال فیلدز که معتبرترین مدال در حوزه ریاضی است، شد. اما متاسفانه وی در تاریخ  ۲۳تیر سال ۱۳۹۶در گذشت.

25 ” مینو اختر زند” : مینو اختر زند فرماندار فعلی منطقه ” Jönköping ” در سوئد است که وی در تهران متولد شد و در سن۱۷ سالگی به استکهلم سفر کرد تا در رشته مهندسی الکترونیک تحصیل نماید. وی دارای سابقه کاملا درخشانی در طول عمرکاری خود است و از مهم ترین آنها می توان به منصوب شدن وی به عنوان مدیرکل راه آهن سوئد اشاره نمود و در ژوئن سال۲۰۰۹ میلادی معاون رئیس اداره زیرساخت های راه آهن اروپا تبدیل گشت. در نهایت پس از مدت ها کار در سال۲۰۱۰ به عنوان فرماندار منطقه ” Jönköping ” منصوب شد و تا اکنون در این سمت جای دارد.

اینها زنانی هستند که در طول تاریخ ایران و در قرن بیست و یکم ورای محدودیت های زنانه رفتند. عملکرد این زنان فرهیخته و توانمند نشان داد که ظرافت به معنای ضعف نیست و زنان میتوانند نام آوران و افتخار بزرگ برای جامعه ایرانی باشند. بیایید زن بودن خود را خوار مشماریم بلکه مانند یک زن در هویت خود زندگی کنیم و از مسیر پر چالش نترسیم بلکه به جلو حرکت کنیم و در پیروزی، موفقیت زندگی کنیم.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

0 Comments

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *