شروعی جدید برای سال نو میلادی

دسامبر 31, 2022مقالات

پس از ایام کریسمس، به نقطه اوج تقویم سالیانه میرسیم. «روز سال نو!»

بدون شک، این روز، احساسات مثبت خاصی را در ما تداعی میکند. در این زمان، هر فردی خواهان این است، که تا حد امکان، شخص جدیدی باشد. سال جدید، زمانی است که خداوند به ما میدهد، برای شروعی دوباره! تا تلاش خود را برای بهتر بودن به معنایی واقع بینانه از سر بگیریم.

به این منظور، پیش از شروع سال جدید، لازم است که سال گذشته را پشت سر بگذاریم، و این نیز، مستلزم بخشش است! تنها زمانی که دیگران و نیز خودمان را ببخشیم، میتوانیم «سال نویی مبارک» داشته باشیم. همراه باشید تا امروز در آستانه سال نو، با هم در باب موضوع «شروعی جدید برای سال نو» صحبت کنیم.

وقتی به دنیای خود مینگریم، رنج، خشم و ناامیدی زیادی را میبینیم. بسیاری از ما افرادی را در زندگی خود داریم، که از نوعی بیماری رنج میبرند، و یا خودمان دردهایی از این قبیل را تحمل میکنیم. در سالی که گذشت، ما ایرانیان، علاوه بر زخمها و رنجهای فردی، در سطح اجتماعی نیز شاهد اتفاقات بسیار تلخ و دردهای بیشماری بودیم. با اینحال، ما به عنوان مسیحیان میدانیم، که در این زمین، محبت و رنج جدایی ناپذیرند و باید همواره منتظر صلیب باشیم. اگر منتظر و آماده صلیب نباشیم، به هر صورت، با آن روبرو خواهیم شد و در این صورت، علاوه بر صلیب، ناامیدی هم سراغ ما خواهد آمد. در حالیکه، اگر آماده آن باشیم، با همراهی عیسی مسیح، میتوانیم اطمینان داشته باشیم که قوی و امن خواهیم بود.

بنابراین، بیاییم خدا را به خاطر تمام نعماتی که در این یک سال نصیب ما کرده، ستایش و شکر کنیم. خدا را شکر کنیم، که در ادامه همهگیری این ویروس خطرناک و سختیهای اقتصادی و روانی، ما را تنها نگذاشت و هنوز میتوانیم به او تکیه کنیم. خداوند میتواند از آنچه ما شر یا بدبختی میدانیم، در نهایت، خیر بسیاری برایمان حاصل کند.

اغلب مردم، صرف نظر از اینکه چه اعتقادی دارند، به اول ژانویه به عنوان فرصتی برای شروعی جدید نگاه میکنند. اگر سال قبل، ناامید کننده بود یا اشتباهات مهمی مرتکب شدند، تصمیم میگیرند که از نو شروع کنند. ما میدانیم که هیچ زمانی برای آغازی دوباره دیر نیست!

«محبتهای خداوند هرگز پایان نمیپذیرد، زیرا که رحمتهای او بیزوال است؛ آنها هر بامداد تازه میشود؛ وفاداری تو عظیم است.» مراثی اِرمیا ۳ : ۲۲-۲۳

از طرفی، بسیاری از ما با دلهره و نگرانی وارد سال جدید میشویم. مشکلات اقتصادی، خطرات، بلایا و تهدیدات، سال نوی پیشرو را در نگاه ما تیره و تار میسازند. با اینحال، بیاییم تصمیم بگیریم که سال جدید را با اعتماد به خدا آغاز کنیم. ما به همین دلیل است که گرد هم می آییم تا در مشارکت شام خداوند، شرکت کنیم. تا در این مشارکت، از ایمان و اعتماد سرشار شویم و در پرستشها و تعمقهایمان، تصمیم بگیریم که به سال گذشته نگاه نکنیم و خدا را به خاطر حفاظت و همه نعمتهایی که به ما داده سپاس گوییم، و همینطور که به سال جدید مینگریم، هدایت و حضور او را در تمام لحظات زندگی خود بطلبیم و فراموش نکنیم که کلام خدا میفرماید:

«در برابر همۀ اینها چه میتوانیم گفت؟ اگر خدا با ماست، کیست که بتواند بر ضد ما باشد؟» رومیان۸ : ۳۱

با خداوند

ما به عنوان ایمانداران، در این موسم مقدس، زمینههای امیدمان بر میلاد یک فرزند، متمرکز شده است. که آن فرزند، خدایی است که تصمیم دارد، دور نماند، بیاید و با ما باشد. راهی که او به دنیای ما وارد میشود، در فقر، فروتنی و تبدیل شدن به یکی از ماست. خدایی که نه تنها آسیبی به ما وارد نمیکند، بلکه باعث شگفتی، برکت، امید و حیات در زندگی ما میگردد.

چنانچه در سال جدید، خواهان عمیقتر شدن رابطه خود با مسیح، هستیم، لازم است زمان بیشتری را در حضور او بگذرانیم. در طول روز به یاد داشته باشیم، که خداوند عیسی، به ما نزدیک است و میتوانیم هر لحظه با او مشارکت داشته باشیم. بنابراین، دقایق را غنیمت بشماریم تا آگاهانه به حضور عیسی و ملاقات با او برویم.

در کتاب افسسیان باب ۵ آیه ۱۸ پولس رسول میگوید که «از روح خدا پر شوید.» که جملهای امری در زمان حال استمراری است. او به معنای واقعی کلمه میگوید: «سیر شوید!»

در سال ۲۰۲۳ دعای ما این باشد، که هر روز روح خدا به طور مستمر و بدون وقفه زندگی ما را پر سازد. تا از هر آنچه نام خدا را جلال نمیدهد، خالی شده و سرشار باشیم از آنچه جلال خدا را آشکار میسازد.

کسی نمیداند سال ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود، اما مطمئن هستیم که تصمیمات مهم و تغییراتی غیرقابل پیش بینی در زمینههای مختلف زندگی، وجود خواهد داشت. با این حال، صرف نظر از اینکه مسیر ناشناخته آینده ممکن است چه پیچ و خمهایی داشته باشد، به خدایی امید ببندیم که در ما حضور دارد و همه چیز را میداند.

اگر نسبت به هدایت او حساس باشیم، دلیلی برای ترس از آنچه ممکن است در افق فردا باشد، نخواهیم داشت. از همه چیزهایی که در روزهای آینده به آن نیاز خواهیم داشت، هیچ کدام ارزشمندتر و ضروریتر از رهبری خداوند بر زندگی ما نیست! ما باید سال نو را به عنوان گام بعدی در قدمهای خود با عیسی ببینیم و اینکه سالی دیگر به بازگشت او نزدیکتر میشویم. بیاییم خودمان را یک بار دیگر، بر رابطه با پسر خدا متمرکز کنیم و بیاییم خود را وقف زندگی در پری روح او کنیم. اگر اولویت تصمیمات ما این باشد، شروع خوبی برای سال جدید خواهد بود.

بهزیستی

ایجاد اهداف سلامت روان نیز از موضوعات مهم برای آغازی دوباره است. این نوع اهداف این پتانسیل را دارند که تأثیر قابل توجهی در تمام زمینههای زندگی ما بگذارند. هدف گذاری، مزایای زیادی دارد. افرادی که برای خود اهدافی را تعیین میکنند، عزت نفس، حس استقلال و اعتماد به نفس بالاتری دارند. اهداف خوب، همچنین شامل ارزشهای ما میشوند و کمک میکنند که ما خودمان را برای حفظ آنها به چالش بکشیم. همه ما میخواهیم تغییرات مثبت و تاثیرگذاری در زندگی خود ایجاد کنیم، اما چگونه میتوانیم، این تغییرات را پایدار نگه داریم؟

واقعبینی

مهم است که زمانی را برای تأمل در مورد تغییری که در نظر داریم و آنچه که به طور واقعبینانه میتوانیم برای رسیدن به آن تغییر، انجام دهیم، اختصاص بدهیم. با برداشتن گامهای کوچکتر و دست یافتنیتر به سمت اهداف خود، شانس بیشتری برای تحقق آنها خواهیم داشت. این امر در مورد انواع تصمیمات از جمله سلامت روان صدق میکند. ما میتوانیم با برداشتن گامهای کوچک اما کاربردی در باب خودسازی، هر روز به بهبود سلامت روان خود بیشتر کمک کنیم. بهجای تصمیمگیریهای بزرگ در سال نو و انتظار داشتن برای رسیدنهای یک شبه، چند هدف واقع بینانه ایجاد کنیم، که تأثیر طولانی مدتی بر زندگی، سلامت روان و شادی ما داشته باشند.

مراقبت از خود

فهرستی از فعالیتهایی که ما را خوشحال میکنند، تهیه کنیم و آنها را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود برنامهریزی نماییم. اینها میتوانند جلسات درمانی ساختاریافته ، شرکت در مشارکتهای کلیسایی، شنیدن موسیقی یا خواندن کتاب مورد علاقه، ورزش روزانه یا صرفاً یک پیاده روی در فضای باز و یا وقت گذرانی با عزیزان باشد. (اگر مطمئن نیستید که چگونه مراقبت از خود را در مشغلههای روزمره خود بگنجانید، میتوانید از یک مشاور کمک بگیرید.)

مهربانی با خود

تغییر میتواند سخت و اغلب زمانبر باشد، همینطور امکان خطا دارد. بنابراین در این مسیر، لازم است که اشتباهات خود را ببخشیم و از آنها درس بگیریم. سعی کنیم تمام تلاش خود را برای بهتر بودن بکار بگیریم. “این چیزی است که اهمیت دارد!”

خواب کافی

مطالعات نشان دادهاند، که خواب و سلامت روان بسیار با هم مرتبط هستند. در واقع، تقریباً 65 تا 90 درصد از افراد مبتلا به اختلال افسردگی، مشکل خواب را نیز تجربه میکنند. به طور متوسط یک فرد

بالغ برای استراحت کامل، به حدود هشت ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. بنابراین، امسال سعی کنیم، شبها کمی زودتر بخوابیم و به بدنمان استراحت لازم را بدهیم. برای این اقدام لازم است، کافئین و شکر را قبل از خواب محدود کنیم. این مواد میتوانند باعث ایجاد اضطراب در شب شوند و از به خواب رفتن و خواب ماندن ما جلوگیری کنند. همچنین زمان تماشای صفحه نمایشها را محدود کنیم. صرف زمان زیاد روی تلفن یا رایانه میتواند بر کیفیت خواب ما تأثیر بگذارد و حتی منجر به احساس افسردگی و اضطراب شود. از مدت زمانی که آنلاین میگذرانیم و تأثیر آن بر سلامت روان خود آگاه باشیم و در صورت نیاز انضباطی برای آن مشخص کنیم.

تحرک روزانه

ورزش “مواد شیمیایی شادی” در مغز، به نام اندورفین، را تقویت میکند، که در نهایت باعث بهبود خلق و خو و احساس سلامتی ما میشود. سعی کنیم هر روز به نوعی، ورزش و تحرکی انجام دهیم؛ حتی اگر یک پیاده روی کوتاه یا نرمشی در خانه باشد. و در نتیجه احساس بهتری خواهیم داشت، هم از نظر جسمی و هم از لحاظ ذهنی.

تغذیه سالم

مهم است که در سال جدید تلاشی آگاهانه برای تغذیه سالمتر داشته باشیم و سعی کنیم پرخوری نکنیم. این نه تنها مزایای آشکاری برای سلامت جسمانی دارد، بلکه یک رژیم غذایی سالم که سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است، میتواند تأثیرات مثبتی بر سلامت روان و خلق و خوی ما داشته باشد. تحقیقات نشان میدهند، که غذاهای غنی از اسید فولیک (مانند بروکلی، چغندر و اسفناج،) و اسیدهای امگا 3 (مانند دانه چیا، تخم کتان، گردو و روغن سویا،) میتوانند خلق و خوی ما را بهبود ببخشند و استرس و اضطراب را کاهش دهند. وقتی استرس داریم یا از لحاظ فکری آرامش نداریم، مصرف خواراکیهای ناسالم بسیار آسان است، اما ما میتوانیم تصمیم بگیریم که با صرف غذای خوب به کاهش برخی از این احساسات منفی کمک کنیم.

کسب اطلاعات کاربردی در باب سلامت روان

یکی از بهترین راهها برای بهبود سلامت روان، درک آن است. منابعی آنلاین در دسترس هستند، که اطلاعاتی معمول در مورد سلامت روان و راههای مدیریت آنها ارائه میدهند، (مانند مقالاتی که در باب خودسازی در وبلاگ کلیسای ما به اشتراک گذاشته میشوند.) و یا میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت خاص خود، با پزشک مشورت کنید. در هر صورت برای درک کلی از حالات خود و نحوه مدیریت اولیه آنها، بهتر است شناخت بهتری از علائم بیماریهای روان داشته باشیم.

همانطور که عنوان شد، سال جدیدی که در شرف آغاز است، یک موهبت الهی برای شروع دوباره است. از این رو، بیاییم با نگاه خدا به این آغاز بنگریم. او با شوقی بیانتها به تصمیمها و قدمهای ما مینگرد. گرچه زندگی، لحظاتی پر از رنج را به همراه دارد، اما او هرگز ما را ترک نکرده است. بیاییم با اعتماد به او، به سال پیشرو نزدیک شویم، و فراموش نکنیم که عیسی کودک، راه را برای ما هموار کرد و به ما آموخت که چگونه میتوانیم از رنج به نیکویی استفاده کنیم.

فراموش نکنیم که عیسی از دوران طفولیت خود به ما ارزش و معنای شکست و رنج را نشان داد. او به ما آموخت، که اگرچه چیزهایی که مردم برای آن تلاش میکنند، خوب هستند، اما نباید بر آسایش مادی یا منافع شخصی متمرکز شد، بلکه تمرکز اصلی ما، باید بر پادشاهی عدالت و صلح باشد. کسی که والاترین و بیگناهترین انسان است، از همان سالهای اولیه زندگی، رنجی که بر سر راهش قرار میگرفت را با محبت میپذیرفت. او، مرد عادل بیهمتا، رنج را پذیرفت! بنابراین تصمیم بگیریم که در سال جدید، مطیع و شکرگزارتر باشیم.

بیاییم در آغاز سال جاری، دعا کنیم:

خدایا، پدر آسمانی ما، زیبایی آفرینش و برکاتی که به ما بخشیدهای، همه از آن توست. ما را یاری فرما تا امسال را به نام تو آغاز کنیم و آن را در خدمت عاشقانه به تو و دیگران سپری نماییم.

آمین.

سال نو میلادی بر شما مبارک باد.

نویسنده: بهار

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

3 Comments

  1. Katrin

    آميين🙏🏼❤️
    تشكر ميكنم از اين هديه ارزنده كه از جانب خداوند در نخستين ساعات سال نو ميلادي به ما بخشيديد. شكربراي وجودتون خواهر بهار عزيز🌺

    مطالب عنوان شده در اين مقاله، براي رشد روحاني و سلامت روان بسيار ساده عنوان شده ، و همچنين عمل به همه آنها مفيد و ضروري است. ❤️

    به فيض خدا و با اعتماد به پدر آسماني همه آنچه راهنمايي كرديد را با خوشحالي و دقت به انجام خواهم رساند و ايمان دارم كه سال پيش رو سالي پر از بركت براي همه ما خواهد بود.🙏🏼🥰

    سال نو ميلادي بر همه عزيزان خداوند مبارك🙏🏼🎆🌺

    Reply
    • Katrin

      لازم به ذكر است كه منظورم از ساده عنوان شدن مطالب، بيانِ روانِ نوسينده، و قابل درك بودن مفاهيم براي همه اقشار جامعه است. به صورتيكه ميتوان توصيه هاي خودسازي كه ذكر شده را به صورت عملي در زندگي روزانه پياده كرد.🙏🏼

      Reply
  2. Sadaf

    خدا را شکر می‌کنم که این مقاله را در ابتدای سال میلادی، برای ما فراهم کرد و از طریق خواهر عزیزمان بهار با قلب ما سخن گفت.
    از خواندن این مقاله واقعا لذت بردم و برکت گرفتم. تمام مسائلی که ممکن بود در ذهنم نقش ببنده در این مقاله پاسخ داده شده تا بتونم توی این روزهایی که شاید کمتر کسی حال خوشی داره، تلاش کنم که در نظم و برنامه‌ریزی درست، با خداوندم پیش برم و موجب جلال نام خدا بشم.
    شکر برای وجود مبارک شما عزیزان که با جان و‌دل فرزندان خدا را خوراک می‌دهید، خداوند به شما برکت دهد به نام مسیح 🙏✝️🌹

    Reply

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *