چگونه نور مسیحی خود را در محل کار بتابانید؟

دسامبر 7, 2022مقالات

اغلب ما، بیشترین ساعات روز خود را در محل کار میگذرانیم. چنانچه بخواهیم شاهدان خوبی برای مسیح باشیم، نور او را محل کار انعکاس دادن، بهترین قدم در این مسیر خواهد بود.

با اینحال، گاهی اوقات این اقدام در یکشنبه پس از شنیدن یک موعظه دلگرم کننده بسیار عملی تر به نظر میرسد تا پس از چندین روز کار طاقت فرسا، در یک محیط کاری غیرمسیحی! بنابراین چگونه این آیه تکان دهنده از انجیل مقدس را زندگی کنیم؟

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

گرچه چالش برانگیز است، اما غیرممکن نیست!

ایمانداران به مسیح، دعوت شده اند تا در اعمال، رفتار و گفتار، متفاوت از کسانی باشند، که مسیح را نمیشناسند. ما نباید همشکل این جهان باشیم.

«همشكل این جهان نشوید بلكه به وسیلهٔ تجدید افكار، وجود شما تغییر شكل یابد تا بتوانید ارادهٔ خدا را تشخیص بدهید و آنچه را كه مفید و پسندیده و كامل است، بشناسید.» رومیان ۲:۱۲

بنابراین، نمیتوانیم قدم زدن و زندگی با مسیح را در محل کار رها یا پنهان کنیم. محل کار سکولار شدیداً به نور خدا نیاز دارد، و ما فراخوانده شده ایم تا در انجام هر کاری، برای مسیح بدرخشیم و نام پدر آسمانی را جلال دهیم.

««شما نور جهان هستید. نمیتوان شهری را كه بر كوهی بنا شده است، پنهان كرد. هیچکس چراغ روشن نمیکند كه آن را زیر سرپوش بگذارد، بلكه آن را بر چراغ پایه قرار میدهد تا به تمام ساكنان خانه نور دهد. نور شما نیز باید همینطور در برابر مردم بتابد تا كارهای نیک شما را ببینند و پدر آسمانی شما را ستایش نمایند.» متّی ۱۴:۵-۱۶

در این متن، عیسی مسیح ما را فرا میخواند تا نور ما در برابر دیگران بدرخشد. اما واقعاً برای یک مسیحی “درخشاندن نور” در محل کار چگونه است؟

انجیل متی، نه تنها وقایع زندگی عیسی را ثبت میکند، بلکه بینشی از شخصیت او نیز ارائه میدهد. شخصیت عیسی از هر لحاظ نیکو است، اما این فروتنی بینظیر اوست که به ما کمک میکند پاسخ این سوال را دریابیم.

انعکاس فروتنی مسیح به محل کار ما، نور میبخشد و نام پدرمان را جلال میبخشد.

هنگامی که از الگوی فروتنانه عیسی پیروی میکنیم، در برابر خدا، به عنوان منبع قدرت خود، سر تعظیم فرود میآوریم و به یاد میآوریم که مهارتها و مدیریت ما در محل کار تنها با عطای فیض خداوند امکان پذیر است. این حالت متواضعانه به ما کمک میکند تا تصمیماتی بگیریم که به جای منفعت شخصی خود، به رفاه دیگران کمک کنند. الگو گرفتن و پیروی از فروتنی مسیح به ما کمک میکند که از تعالی خود پرهیز کنیم و با همکارانمان به عنوان مخلوقات عزیز خدا رفتار کنیم، که به شکل او ساخته شده اند و برای او بسیار ارزشمند هستند.

خدمات فروتنانه به دیگران

عیسی مسیح، تخت جلال خود را رها کرد و بر زمین آمد «نه برای خدمت شدن، بلکه برای خدمت کردن»

«چون پسر انسان نیامده است تا خدمت کرده شود، بلكه تا به دیگران خدمت كند و جان خود را در راه بسیاری فدا سازد.»» مرقس ۴۵:۱۰

یکی از راههایی که او این را نشان داد، و نمونهای حیرت انگیز از فروتنی است،

شستن پاهای شاگردانش بود! او فرمود:

«شما مرا استاد و خداوند خطاب میکنید و درست هم میگویید زیرا كه چنین هستم. پس اگر من كه استاد و خداوند شما هستم پاهای شما را شستهام، شما هم باید پاهای یكدیگر را بشویید. به شما نمونهای دادم تا همانطور كه من با شما رفتار كردم شما هم رفتار كنید.» یوحنا ۱۳:۱۳-۱۵

تقلید از اعمال نیک خدمت فروتنانه مسیح، مستلزم آن است که نیازهای همکارانمان را مهمتر از نیازهای خود بدانیم.

«هیچ عملی را از روی هم چشمی و خودخواهی انجام ندهید، بلكه با فروتنی، دیگران را از خود بهتر بدانید.» فیلیپیان۳:۲

خودپسند بودن در محل کار بسیار آسان است؛ اما اگر به جای کسانی صحبت میکنیم که صدایی ندارند، به کسانی کمک میکنیم که نمیتوانند تأثیرگذار باشند، یا رفتار محبت آمیز داریم نسبت به کسی که نامهربان بوده اند، همچون خداوند که الگوی زندگی ما است، در حال خدمت فروتنانه به دیگران هستیم.

با هم نگاهی داشته باشیم به راههای عملی، که در جهت تاباندن نور مسیح به محل کار، به ما کمک میکنند.

اعتراف به اشتباه

گرچه پوشاندن اشتباهات در محل کار، میتواند وسوسه انگیز باشد، اما بیاییم در عوض تلاش برای پیشرفت شغلی خود، متواضعانه اشتباهات خود را بپذیریم و برای رفع و کاهش

تأثیرات منفی آنها تلاش کنیم. در این صورت، ما این فرصت را خواهیم داشت که گوشهای از فروتنی مسیح را نشان دهیم.

تأیید و تشویق

تشخیص تنبلی یا بیکفایتی در افراد دیگر که باعث کار بیشتر برای ما میشود، آسان است. اما بیاییم بیشتر به تأثیرات مثبت کار دیگران توجه داشته باشیم. و نقاط قوت آنها را بیابیم. جزئیات کوچکی را که در دیگران قابل تأیید هستند را تشخیص دهیم و اهمیت آنها را در روند کاری اعلام کرده و تشویقشان نماییم.

یاری رساندن

اعمال ما، بلندتر از کلمات صحبت میکنند. اغلب کارهایی که انجام میدهیم، میتوانند گواهی برتر، از آنچه میگوییم باشند. بنابراین به دنبال فرصتهایی برای خدمت به همکاران خود باشیم.

گاهی از زمان ارزشمند غیرکاری خود برای خدمت به افرادی که هر روز با آنها کار میکنیم، استفاده کنیم و این میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. میتوان به هر طریقی، باری از دوش آنها برداشت و با ارائه وقت و انرژی خود، محبت خدا را به آنها نشان داد.

شکرگزاری

شکایت کردن یکی از ساده ترین راهها برای شروع یک مکالمه است. در حالیکه، ما میتوانیم در عوض، با قدردانی و شکرگزاری سخن بگوییم. در عمل، شکرگزاری، به ایجاد یک محیط کاری مثبتتر کمک میکند، و همچنین به خود ما کمک میکند تا ذهنمان را جهت دهیم و نگاهی امیدوارانه داشته باشیم، بنابراین از خدا برای نعمات و برکاتی که داریم سپاسگزاری کنیم و این روحیه را به دیگران نیز انتقال دهیم.

شفاعت

گاهی فراموش میکنیم که همکاران ما زندگی شخصی و مبارزات خود را دارند. ممکن است آنها با ترکیبی از بیماری، درگیری خانوادگی، خشونت، خیانت، اعتیاد، سختیهای مهاجرت، تنهایی و یا افسردگی دست و پنجه نرم میکنند، که اغلب قابل مشاهده نیستند. پس بیاییم دعا برای همکارانمان را جدی بگیریم. با همان روحیهای که عیسی مسیح برای کسانی که او را آزار میدادند دعا کرد، بیاییم به اطرافیان خود بنگریم و با پشتکار برایشان دعا کنیم.

همکاران ما از جمله افرادی هستند که بیشترین فرصت را داریم تا انجیل را با آنها به اشتراک بگذاریم، در واقع شخصیتی شبیه به مسیح را به آنان نشان دهیم. پس بیاییم با حسی تازه و عاری از غرض ورزی وارد محل کار خود شویم، تا در هر کاری که انجام میدهیم نور عیسی را به دیگران منعکس کنیم.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

0 Comments

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *