آرامش در اوج اضطراب و تشویش

نوامبر 14, 2022رازگاهان

کلام خدا در انجیل یوحنا فصل ۱۶ از آیه ۲۹ تا آیه ۳۳ میفرماید: 

«شاگردان به او گفتند: «حالا بطور واضح و بدون اشاره و کنایه سخن میگویی. ما اکنون مطمئن هستیم که تو همه چیز را میدانی و لازم نیست کسی چیزی از تو بپرسد و به این دلیل است که ما ایمان داریم تو از نزد خدا آمده‌ای.» عیسی پاسخ داد: «آیا حالا ایمان دارید؟ ببینید ساعتی می‌آید- و در واقع هم اکنون شروع شده است- که همه شما پراکنده میشوید و به خانه‌های خود میروید و مرا تنها میگذارید. با وجود این من تنها نیستم زیرا پدر با من است. این چیزها را به شما گفتم تا در اتحاد با من آرامش داشته باشید. در جهان رنج و‌ زحمت خواهید داشت. ولی شجاع باشید، من بر دنیا چیره شده‌ام 

هرگاه سخن از آرامش به میان می‌آید تمامی ما انسانها آن را به عنوان یکی از دست‌آوردهای با اولویت بسیار بالا(و یا شاید به عنوان بالاترین هدف) در این دنیا می‌شناسیم. در تمامی جوامع بشری یکی از استاندارهایی که در صدر لیست رفاه و آسایش برای یک زندگی سطح بالا در نظر گرفته میشود، آرامش است. همه ما فارغ از ملیت و نژاد و رنگ و زبان به آرامش و آسایش نیازمندیم. همه ما تلاش میکنیم تا آن را در بهترین حالت ممکن بدست آوریم حال هر کس به فراخور داشته‌ها و توانایی‌های خود. آرامش در هر جامعه‌ای استانداردهای خود را دارا است و این امر از یک اجتماع تا اجتماعی دیگر و از طبقه‌ای تا طبقه دیگر دچار نسبیت و تفاوت میباشد. 

زمانیکه در کشور خودمان، ایران، زندگی میکردم سطح نسبی این آرامش در مقایسه با زمانی که به اروپا مهاجرت نمودم بسیار متفاوت بود و هنگامیکه در ادامه این مهاجرت به آمریکا آمدم با شرایطی متفاوت تر روبرو شدم. چالشها در زندگی ما آرامش ما را جابجا میکنند و نمیتوان انتظار داشت که همیشه در یک سطح ثابت از این موهبت برخوردار بود ولی بعد از ایمان به عیسی مسیح این تناوب و تفاوت نسبت به شرایط موجود تا حد بسیار زیادی از بین رفت زیرا خداوند به من آموخت که وقتی با او زندگی میکنیم او این آرامش مورد نیاز ما را از وابستگی به شرایط آزاد میسازد واین حس ارزشمند را در سطحی متفاوت با آنچه که تابحال تجربه نموده‌ایم به ما ارزانی میدارد. همه در زمانیکه زندگی بر وفق مرادشان است این آرامش را تجربه میکنند ولی به محض فرا رسیدن طوفانهای زندگی این حس جای خود را به تشویش و اضطراب میدهد. اما در ایمان مسیحی که حضور دائمی روح خدا را با خود داریم دیگر اینگونه نخواهد بود و در طوفانها و کوره‌های زندگی نیز میتوانیم از آرامش الهی برخوردار باشیم. یکی از مزایای زندگی مسیحی قرار گرفتن این ناآرامی‌ها و سختی در زیر پای ما است. 

در آیاتی که به آن اشاره داشته‌ام میبینیم که رمز و کلید دریافت آرامش الهی در اتحاد با مسیح نهفته است. او ما را به این مهم دعوت می‌نماید تا بتوانیم در شرایط سخت زندگی نیز آرامش خود را از دست ندهیم چون بدون آن قادر نخواهیم بود که تصمیمات صحیح را اتخاذ نماییم و همچنین زندگی با کیفیتی داشته ‌باشیم. در این دنیا هر روزه با خبرهای تلخ و ناگواری مواجه هستیم که اعصاب و روان ما را بر هم میزنند اما مسیح وعده داده است که«بر این دنیا پیروز شده است» و ما نیز در این پیروزی سهیم و شریک میباشیم. 

 میبینیم که این امر مهم و اساسی برای یکایک ما فراهم آمده است و مسیح آنرا به فراوانی برای ما مهیا نموده است. پس چرا از آن استفاده نکنیم؟ بیایید از راه‌های خود دست برداشته و به او اعتماد کنیم مسلما پشیمان نخواهیم شد. در پایان با این آیه زیبا مطلب را به اتمام میرسانم: 

«آرامش برای شما به جا می‌گذارم، من آرامش خود را به شما می‌دهم‌. جهان نمی‌تواند آن آرامش را به طوری که من به شما می‌دهم بدهد‌. دلهای شما مضطرب نشود وترسان نباشید‌» 

انجیل یوحنا ۱۴ : ۲۷

نویسنده: کشیش مهیار ابراهیمیان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

0 Comments

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *