حسادت در مسیر رویاها 

آگوست 10, 2023مقالات

هر یک از ما توسط پدر آسمانی به روشی منحصر به فرد، برای هدفی خاص خلق شده‌ایم. دعوت هر یک از ما منحصر به فرد است. با این حال، هنگامی که در حرفه خود موفق باشیم، و یا به نوعی از نگاه دیگران فرد متفاوتی باشیم، احتمالاً با حسادت، تلخی و خشم دیگران روبرو خواهیم شد.  

همواره عده‌ای خواهند بود که ما را تشویق می‌کنند و برخی دیگر، که ما را در سفر زندگی دلسرد می‌کنند. عده‌‌ای ما را به پایین می‌کشند، در حالی که همیشه اشخاصی هستند که ما را در در مسیر هدف‌ها بالا می‌برند. عده‌ای خواهند بود که اشک‌های ما را پاک می‌کنند و عده‌ای هم ما را به گریه می‌اندازند! واکنش ما در قبال آنها چه خواهد بود؟ 

بسیاری به عیسی و مأموریت او حسادت می‌ورزیدند. حسادت آنان، او را به جلجتا کشاند. عیسی نه دزد بود، نه قاتل و نه جنایتکار. اما برای او حکم بدترین مجازات را صادر کردند. عیسی، کاملاً بی‌گناه، تنها به دلیل حسادت آن فریسیان، صدوقیان و کاهنان بر صلیب مصلوب شد. با این حال، عیسی، نه تنها هرگز مغلوب حسادت آنها نشد، بلکه با در آغوش کشیدن صلیب با عشق، بر آنها غلبه کرد. او در نتیجه صبوری و اطاعت خود، در روز سوم زنده شد، و در نهایت، عیسی پیروز گشته و آنان شکست خوردند.  

امروز در اطراف ما نیز، همچنان اشخاصی چون صدوقیان و فریسیان وجود دارند، حتی گاهی در حلقه دوستان و خانواده‌هایمان هستند که به رشد و موفقیت ما حسادت می‌ورزند. اما موضوع مهم این است که هرگز مغلوب حسادت آنها نشویم، بلکه از آن به عنوان فرصتی برای رشد استفاده کنیم. بیاییم رفتاری  همچون عیسی داشته باشیم و میوهٔ فراوان به بار آوریم. 

خدا فرصت‌هایی برای موفقیت در سر راه ما قرار می‌دهد و همواره در این مسیر مشوق ما می‌باشد. اما انسانیت، موضوعی متفاوت است. هر چه استعدادها بیشتر باشد، حسادت‌ها نیز بیشتر خواهند بود، و همینطور برکات بیشتر، ما را با تلخی‌‌های بیشتر مواجه خواهد کرد! با این حال، در نظر داشته باشیم که در تمام این تجربیات، خداوند، ‌همراه با ما سفر می‌کند. اگر به خودمان اجازه دهیم قربانی حسادت دیگران شویم، زمانی برای شمردن موهبت‌ها، برکات و هدایای او نخواهیم داشت. 

هرگز نسبت به افرادی که به ما حسادت دارند، خشمگین نباشیم، بلکه به آنان احترام گذاشته و برایشان دعا کنیم. آنها افرادی هستند که ما را برتر از خود می‌دانند، و به ما کمک می‌کنند تا به نعمت‌ها و استعدادهایی که از آنها برخوردار هستیم، پی ببریم، تا به افراد بهتری تبدیل شویم. از طرفی می‌توانیم با دعا کردن و تحت هدایت روح خدا، با احترام و محبت به آنان کمک کنیم که بر رویای خود تمرکز داشته باشند و از این احساس آزاردهنده رها شوند. 

با خود صادق باشیم 

اگر حسادت‌های پنهانی در قلبمان داریم، باید بدانیم که آنها منجر به گناهانی آشکار خواهند شد. بنابراین ابتدا باید حقیقت را در مورد خودمان بپذیریم، و با ایمان و توبه به حضور خدا برویم و به او اعتماد کنیم. در این صورت با یاریِ قدرت روح‌القدس، تبدیل شده و در فیض خدا رشد می‌کنیم. این قدم، رهایی بخش است!  

مسیحی واقعی، قادر است با خود صادقانه رفتار کند. او صادقانه می‌پذیرد که هیچ انسانی نمی‌تواند در همهٔ امور موفق باشد. بنابراین اگر فردی در زمینه‌ای بهتر از ما عمل می‌کند، برایمان تعجب آور نخواهد بود. چنانچه او در موضوعی موفق است که رویای ما نیز می‌باشد ، باز هم صادقانه واکنش قلب خود را بررسی می‌کنیم، و در عوضِ احساس بد، برای او خوشحال شده و در جهت تحقق رویای خودمان با دعا و تلاش قدم برمی‌داریم.  

خدا هر کدام از ما را همانطور که هستیم آفریده است (مزمور۱۴:۱۳۹-۱۶؛ یوحنا ۲۷:۳). او به ما خانواده معین و مجموعه‌ای از تجربیات و استعدادها عطا کرده است و هدفی مشخص و مجزا برای تمامی ما دارد. این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم دعوت او را برای خود بپذیریم (مزمور ۶:۷۵-۷؛ رومیان۳:۱۲؛ اول قرنتیان ۷:۴) و ما هستیم که دعوت او را برای دیگری نیز می‌پذیریم. 

در نتیجه با خود صادق باشیم و با فروتنی، نقاط قوت خود را تأیید کنیم و به همان اندازه نقاط ضعف خود را نیز بپذیریم. همینطور تصمیم بگیریم که خود را با دیگران مقایسه نکنیم و‌ به لطف و قوت خداوند از بددلی، حسد و نیز احساس ناامنی‌ و ترس‌ دست برداریم. 

اولین قدم برای غلبه بر دام‌های حسادت این است که با خضوع از خدا بخواهیم که انگیزه‌ها و احساسات ما را برایمان آشکار سازد، و چنانچه تصمیم داشتیم روند تغییر را طی کنیم، شروع به قدردانی کنیم. برای برکاتی که تا به حال دریافت کرده‌ایم و شاید اغلب آنها را کوچک شمرده‌ایم، روزانه چندین بار، خدا را سپاس گوییم. همینطور از فعالیت‌هایی که ما را برای مقایسه کردن خود با دیگران وسوسه می‌کنند اجتناب کنیم. مانند فضای مجازی که غالباً زندگی مردم را عالی نشان می‌دهد. 

بهتر است با یک مشاور برای ریشه‌یابی این موضوع صحبت کنیم، کشف ریشهٔ حسادت، می‌تواند به ما کمک کند تا بر آن غلبه کرده و از این واکنش آسیب زننده رها شویم. فراموش نکنیم که همواره در دعا باشیم، زیرا دعا در برقراری ارتباط بین افکار ما با خدا بسیار ضروری  و موثر است.  

به هر فرد مهارت‌ها، استعدادها و توانایی‌های متفاوتی داده شده است. تبدیل و رشد واقعی از درک این مهارت‌ها و استفاده از آنها در جهت خدمت به دیگران ناشی می‌شود. 

در محبت خداوند شاد و پیروز باشید. 

آمین. 

نویسنده: بهار 

منابع: کلام خدا و تعالیم کلیسا 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

1 Comment

  1. Catherine

    خیلی آموزنده و یاری‌رسان بود.
    شکر برای وجودتون،
    خدا برکتتون بده بنام عیسی مسیح 🙏🏼❤️

    Reply

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *