«فرزند و خانواده مسیحی» (بخش سوم)

سپتامبر 14, 2023مقالات

همان‌طور که در نوشتار قبل وعده داده بودیم، بخش سوم مقاله‌ی «فرزند و خانواده مسیحی» را با تعلیم کلیسا آغاز می‌کنیم.

کلیسا تعلیم می‌دهد:

«خانه محیطی طبیعی برای آشنا کردن انسان با هم‌بستگی و مسئولیت‌های اجتماعی است. والدین باید به بچه‌ها بیاموزند که از عوامل رسوایی‌آور و خفت‌بار که جوامع انسانی را تهدید می‌کنند، بپرهیزند. والدین موظف هستند فرزندانشان را در طفولیت با رازهای ایمان که ایشان «نخستین پیام‌آوران» آنها به کودکان هستند آشنا کنند. آنان می‌توانند ایشان را از خردسالی با زندگی کلیسایی پیوند دهند. زندگی خانوادگی سالم می‌تواند گرایش‌های عاطفی‌ای را پرورش دهد که در طی زندگی شخصیِ کودک، به عنوان مقدمات و پایه‌های ایمان حقیقی باقی بمانند.

لازم است که والدین تعلیم ایمان را از نخستین سال‌های کودکی فرزند آغاز کنند. این امر هنگامی رخ می‌دهد که اعضای خانواده با شهادت به زندگی مسیحی‌گونِ هماهنگ با انجیل، همدیگر را در رشد ایمان کمک کنند. تعلیم خانوادگی مقدم و همراه و مکمل دیگر شکل‌های تعلیم ایمان است. والدین باید به کودکان بیاموزند که دعا کنند و رسالت خود را به عنوان فرزندان خدا دریابند. کلیسای محلی، اجتماعی برای عشای ربانی و کانون زندگی عبادی خانواده‌های مسیحی و مکانی ممتاز برای تعلیم ایمانی فرزندان و والدین است.

در مقابل، کودکان نیز به رشد قداست والدینشان کمک می‌کنند. همه باید در بخشایش گناهان، مشاجرات، بدی‌ها و غفلت‌های همدیگر با گذشت و خستگی‌ناپذیر باشند. رأفت متقابل، گویای این امر و محبت مسیح خواهان آن است. والدین توجه و رأفت خود را با دقت و مواظبتی که برای پرورش فرزندان، در کودکی آنان، و فراهم کردن خواسته‌های جسمی و روحی ایشان صرف می‌کنند، ابراز می‌دارند. وقتی کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، همان احترام و دل‌بستگی باعث می‌شود که والدین به کارگیری درست عقل و آزادی را بدیشان بیاموزند.

بنابراین مسئولیت نخست والدین تعلیم ایمان، دعا و تمامی فضایل به فرزندان است. همچنین آنان موظف‌اند که تا حد توان نیازهای جسمی و روحی فرزندانشان را تأمین نمایند. همین‌طور والدین باید دعوت‌های فرزندانشان را محترم شمارند و آنان را تشویق کنند.

سهم والدین در تربیت، دارای چنان اهمیتی است که یافتن جانشین شایسته برای آن تقریباً ناممکن است. والدین باید فرزندانشان را فرزندان خدا بشمارند. ایشان با نشان دادن پایبندی خود به ارادۀ پدر آسمانی، به فرزندانشان انجام احکام خدا را تعلیم می‌دهند. والدین نخستین مسئولان تربیت فرزندان‌ هستند. ایشان با ایجاد خانه‌ای که در آن عطوفت، گذشت، احترام، وفاداری و خدمت صادقانه حاکم است، این مسئولیت را آشکار می‌سازند. این خانه برای تعلیم فضایل بسیار مناسب است. این امر نیازمند تمرین ایثار، داوری درست و تسلط بر نفس است.

 والدین باید به کودکان بیاموزند که «جنبه‌های مادی و غریزی» را تابع جنبه‌های «باطنی و معنوی» سازند. یکی از مسئولیت‌های مهم والدین این است که به فرزندانشان الگویی خوب و شایسته ارائه دهند. والدین اگر بدانند چگونه عیوب خود را نزد فرزندان خود اعلام کنند، بهتر قادر به راهنمایی و اصلاح ایشان خواهند بود.»

والدینی نمونه در کتاب مقدس

به آیاتی از کلام خدا توجه کنیم:

«پس به آن خانه وارد شدند و كودک را با مادرش مریم دیده و به روی در افتاده او را پرستش كردند ...» متّی ۱۱:۲
«پس از درگذشت هیرودیس، فرشتهٔ خداوند در مصر در عالم خواب به یوسف ظاهر شده به او گفت: «برخیز، كودک و مادرش را بردار و به سرزمین اسرائیل روانه شو زیرا آن کسانی‌که قصد جان كودک را داشتند درگذشته‌اند.» پس او برخاسته كودک و مادرش را برداشت و به سرزمین اسرائیل برگشت. ولی وقتی شنید كه آركلائوس به جای پدر خود هیرودیس در یهودیه به فرمانروایی رسیده است، ترسید كه به آنجا برود و چون در خواب به او وحی رسید، به سرزمین جلیل رفت و در‌ آنجا در شهری به نام ناصره ساكن شد. به این طریق پیشگویی انبیا كه گفته بودند: «او ناصری خوانده خواهد شد.» تحقّق یافت.»متّی۱۹:۲-۲۳

آیاتی از انجیل متی باب ۲ را با هم مطالعه کردیم. این بخش‌ها مربوط به دوران کودکی منجی ما ،عیسی مسیح، هستند و از این رو نگاهی اجمالی از زندگی خانواده مقدس را به ما می‌دهند. ما در این آیات، شاهد تلاش یوسف و مریم در رسیدگی به نیازهای دوران نوزادی خداوندمان و محافظت از او در برابر خطرات هستیم. با تعمق در اناجیل، در این خانواده‌ی مقدس، هم در بیت‌لحم و هم در ناصره، ما الگوی یک خانواده مسیحی را می‌بینیم، نمونه‌ای تحسین‌برانگیز از شیوه‌ای که والدین مسیحی باید فرزندان خود را مراقبت و محبت کنند.

شاید درک آن برای ما سخت باشد که خدا فرزندان ما را حتی بیشتر از ما دوست دارد. و او مایل است که آنها از طریق پسر یگانه‌اش، عیسی مسیح، با او رابطه‌ای شخصی داشته باشند. با ما همراه باشید تا در نوشتار هفته بعد، چند راهکار را در کمک به ایجاد این رابطه، مرور کنیم.

نویسنده: بهار

منابع:

کلام خدا و تعالیم معلمین کلیسا

کتاب تعالیم کلیسا، انتشارات ادیان و مذاهب

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

1 Comment

  1. Catherine

    ممنونم، بسیار تأثیرگذار و عالی بود، مخصوصاً که از خانواده مقدس به عنوان الگوی خانواده مسیحی یاد شده بود بسیار باعث برکتم شد.
    شکر برای این خدمت مبارک.🙏🏼🌹

    Reply

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *