«فرزند و خانواده مسیحی» (بخش چهارم)

سپتامبر 22, 2023مقالات

خدا محبت است. و مهم‌ترین کاری که ما می‌توانیم برای فرزندانمان انجام دهیم این است که آنها را به سوی رابطه با خالق عاشقشان سوق دهیم. شناخت خدا، بصورت تصادفی اتفاق نمی‌افتد. همان‌طور که ما به عنوان یک انسان در مراحل رشد قرار می‌گیریم، ظرفیت ذهنی ما افزایش می‌یابد و قادر خواهیم بود در باب خدا بیشتر و بیشتر بیاموزیم؛ که این مستلزم یاری والدین است.

همان‌گونه که در نوشتارهای گذشته عنوان شد، ما می‌توانیم با شیوه‌ی زندگی کردن خود به فرزندمان، احترام به خدا و دوست داشتن او را بیاموزیم. همراه باشید تا در این مقاله نیز به نکاتی در این باب توجه کنیم.

برای این منظور که کودک ما، عیسی را دوست بدارد و در سنینی که قدرت انتخاب دارد، به او ایمان آورد، نیاز هست که چندین حقیقت اساسی را درک کند:

* گناه و نیاز ما به منجی

* اهمیت مرگ و رستاخیز عیسی

  • حضور حقیقی خداوند در زندگی همه‌ی ما

یکی از طرق مهم برای انتقال این حقایق در خانه، این است که والدین روزانه در باب این موارد صحبت و دعا کرده و خود، آنها را در نحوه‌ی زندگی‌شان نمایان سازند. در نتیجه فرزندان می‌توانند از اعمال و هم از گفتار آنها بیاموزند.

می‌توانیم در مورد محبت خاص عیسی به کودکان برای فرزندمان بگوییم، مفهوم فیض خدا را برای او شرح دهیم و در این مسیر برخی از داستان‌های کتاب مقدس را برایش تعریف کنیم.

برای اینکه مفهوم گناه برای کودک قابل لمس شود، بهتر است برای او از داستان‌های کتاب مقدس مثال بیاوریم. و کمک کنیم که در گذر زمان درک کند که گناه کردن برای همه‌ی انسان‌ها اتفاق می‌افتد و عواقبی به همراه دارد. همان‌طور که همه اشتباه می‌کنند، و باید عواقب اعمال اشتباه خود را بپذیرند. با این‌حال، به او بگوییم که خدا همه‌ی ما را دوست دارد؛ چه اشتباهی مرتکب شویم و چه نشویم، چه موفق شویم و چه شکست بخوریم، در هر حالی خدا همراه ماست تا ما را ببخشد، به خیریت هدایت کرده و محبت نماید. کمک کنیم تا بپذیرد که تنها خدا قدرت تغییر قلب ما را دارد، بنابراین با یاری او می‌توانیم از گناهان، اشتباهات و شکست‌هایمان هر روز دورتر شویم.

به عنوان والدین، همه‌ی ما می‌دانیم که دنیای یک کودک چه اندازه کوچک است. بچه‌ها همه چیز را از نقطه‌نظر خود می‌بینند و بر نحوه‌ی تأثیر موضوعات و مسائل بر خودشان، تمرکز می‌کنند. یکی از نقش‌های ما به عنوان والدین این است که به فرزندان خود آموزش دهیم تا از این «خود محوری» فاصله بگیرند. در حالی که فرهنگ و آموزش امروز دنیا، به فرزندان می‌گوید که زندگی «همه چیز درباره‌ی توست»، ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم که خودشان به این درک و تشخیص برسند که همه چیز در زندگی حقیقتاً «حول محور خداست».

یک روایت عظیم از نقشه‌ای بسیار مهم و عاشقانه در طول تاریخ بشر وجود دارد، که همه‌ی ما بخشی از آن هستیم. ما می‌توانیم به فرزندمان کمک کنیم تا شگفتی این حقیقت را به مرور زمان بیش از پیش ببیند، روایتی عاشقانه از سوی خدا برای بشر، که به تدریج در چند هزار سال بر ما آشکار شده است.

کتاب‌هایی وجود دارند که داستان‌های کتاب مقدس را با تصاویر به کودکان آموزش می‌دهند. اگر در دسترس‌مان هست، می‌توانیم در میان کتاب‌هایی که برای کودک‌‌مان تهیه می‌کنیم از این منابع هم برای تشویق او در مسیر شناخت بیشتر خدا استفاده کنیم. زیرا این، یک راه آسان و سرگرم‌کننده برای فرزندان ما در جهت یادگیری زندگی عیسی، و دانستن نقشه‌ی عاشقانه‌ی پدر آسمانی ما، از سنین پایین است. با این‌حال، این موضوع را در نظر داشته باشیم که اگر تمایل نداشتند، هرگز آنها را مجبور نکنیم.

هنگامی که برای کودک داستان‌های کتاب مقدس و شخصیت‌های مختلف آن را تعریف می‌کنیم، با قرار دادن هر کدام از آن داستان‌ها در نقشه‌ی عظیم خدا، به او کمک کنیم تا عیسی، نجات دهنده‌‌ی ما و خدای پدر و روح‌القدس را به عنوان شخصیت‌های اصلی آن حقایق بشناسد؛ حتی زمانی که در آن داستان به نظر می‌رسد که قهرمان اصلی شخص دیگری است.

به او کمک کنیم که در ورای هر داستان از کتاب مقدس، قهرمان نهایی و اصلی آن را بشناسد. همه‌ی ما می‌دانیم که بچه‌ها قهرمانان داستان‌ها را دوست دارند. دانستن این حقیقت که خدا پیروز نهایی است، به کودکان این شجاعت را می‌بخشد که از ابتدا با اعتماد به او راه بروند، حتی زمانی که زندگی سخت و دشوار است.

مادرانی که در دوران بارداری هستند، می‌توانند همواره با همسر خود و‌ یا به تنهایی برای فرزند خود دعا کنند. پس از تولد کودک، و رسیدن به سنینی که درک کافی از جملات ما دارد، پیش از صبحانه، ناهار یا شام می‌توانیم با او دعا کنیم، و این بهترین فرصت‌ است که به او بیاموزیم خدا را به خاطر همه‌ی آنچه به ما بخشیده است، از جمله خوراک روی میزمان، شکر کند. همین‌طور می‌توانیم پیش از خواب نیز با او دعا کنیم.

در کنار تمام مواردی که در این چهار نوشتار عنوان شد، بسیار کمک کننده است که گاهی با فرزندمان به مراکزی که در آنها به دیگران کمک می‌شود برویم. بخصوص اگر کمک به کودکان بی‌سرپرست و یا بیمار باشد. مشاهده‌ی شرایط کودکان در این مراکز، به کودک ما کمک خواهد کرد که قدردان و شکرگزار زندگی خود باشد؛ همین‌طور، همدلی، محبت و سخاوتمندی را از کودکی بیاموزد، که مهم‌ترین اصول ایمان مسیحی هستند.

هنگامی که با او به طبیعت می‌رویم، به او کمک کنیم که با مشاهده‌ی طبیعت زیبا و حیوانات، به عظمت و مهربانی خدا پی ببرد، و در کوچک‌ترین گل، تا درختان، کوه‌ها، دریا، آسمان و ستاره‌ها، عشق بی‌نهایتِ خدا را ببیند و قدردان این همه زیبایی باشد.

و نکته‌ای که در آخر قصد دارم با شما والدین عزیز به اشتراک بگذارم این مهم است:

بیاییم هنگامی که خدا به روش خاصی در زندگی ما عملی انجام می‌دهد، برای فرزندمان بنا به سن و سطح درک او، تعریف کنیم. شهادت‌های شخصی خود، از فیض و برکات خدا در سفر زندگی را برایش شرح دهیم. به او بگوییم که خدا چگونه برای مراقبت از ما وفادار بوده است. و نیز می‌توانیم دعایی که پاسخ آن را دریافت کرده‌ایم را برای او بازگو کنیم. این‌ها ایمان فرزندمان را شکل داده و تقویت می‌سازند و او را تشویق می‌کنند که هر روز و تا همیشه، داستان زندگی خود را با خداوند بسازد. باشد که فرزندان ما در طول تمام سال‌های عمر خود، نور مسیح را بر دل‌ها بتابانند و باعث جلال نام خداوند باشند.

آمین.

نویسنده: بهار

منابع:

کلام مقدس خدا و تعالیم کلیسا

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

1 Comment

  1. Chaterine

    آمین 🙏
    ممنونم، خیلی برکت گرفتم و حتماً به توصیه‌های این مقاله عمل خواهم کرد.
    فیض مسیح باشما.🙏🌹

    Reply

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *