پنطیکاست (بخش اول)

ژوئن 8, 2023مقالات

کلیسا امسال یکشنبه ۲۸ ماه می، پنطیکاست را که یکی از مهمترین اعیاد ما مسیحیان و سالروز آغاز کلیساست، جشن گرفت. پنطیکاست پنجاه روز پس از مرگ و زنده شدن عیسی مسیح و ده روز پس از صعود او به آسمان است.

پنطیکاست که به معنای پنجاهم میباشد، در آیین یهود عید هفته ها نام دارد که پنجاه روز بعد از عید پسح برگزار میشود. در این عید، نوبر محصولات تقدیم میشود. روح پاک خدا نیز که نوبر میراث ایمانداران است در این روز نازل شد، و کسانی که پس از این رویداد در کلیسا گرد آمدند نیز نوبر تمامی محصول ایمانداران پس از خود بودند.

با تأمل امروزهٔ ما بر پنطیکاست و به آنچه که سالها پیش در این روز رخ داده است، این موضوع قابل درک است که خداوند زندگی بسیاری از مردم را در پنطیکاست تغییر داده است. همینطورهنگامی که در باب این رویداد بیشتر عمیق شویم، بر ما آشکار خواهد گشت که خداوند همچنان مشتاق است که زندگی همهٔ ما را تبدیل سازد. در هر کدام از ما موارد خاصی وجود دارد که خدا مشتاق تغییر آنها است.

بیاییم هر کدام از ما در خلوت خود بر این پرسشها تعمق کنیم که آن موارد در من چیست؟ و چگونه خداوند قصد دارد این تغییر را در من انجام دهد؟ من چطور میتوانم در این مسیر مطیع و همراه او باشم؟

مطالعهٔ کلام خدا، در یافتن این پاسخها کمک بسیاری به ما خواهد کرد. هنگامی که در مورد تغییر در پنطیکاست مطالعه میکنیم، درمییابیم که دو تغییر عمده در این روز رخ داده است. اولین تغییر، اتفاقاتی بود که برای شاگردان افتاد. اگر با کتاب مقدس آشنا باشیم، میدانیم که شاگردان به منجی خود عیسی، ایمان داشتند، اما همچنان ذهن آنان، حول موضوعات بسیاری درگیر بود و انسجام لازم در افکارشان وجود نداشت. آنها هنوز مأموریت عیسی و لزوم آمدن او به زمین را درک نکرده بودند، و در افکارشان این پرسش بود که آیا عیسی یک پادشاه زمینی برای ما خواهد بود؟ گویی دچار ابهام و گیجی شده بودند، که به موجب آن، ترسی در دلشان وجود داشت.

آنها تصور کرده بودند که عیسی قصد دارد به اورشلیم برود تا امور را درست کند، قوم را از سلطه درآورد و اساساً دنیا را تسخیر کند. در حالیکه همانطور که میدانیم، مسیح به اورشلیم رفت و کشته شد. او البته سه روز بعد از قبر برخاست، و مدتی پس از آن به آسمان صعود کرد و گفت که پس از رفتن، روحالقدس را به نزد آنها میفرستد.

بنابراین همه چیز برای شاگردان مبهم بود و هنوز مأموریت خود را شروع نکرده بودند. برای شروع آن و به اشتراک گذاشتن انجیل با دیگران باید به درک کافی میرسیدند.

اما روز پنطیکاست آمد.

شاگردان با هم بودند و دعا میکردند که صدای وزش باد از آسمان آمد، و زبانههایی همچون آتش بر روی سر آنها قرار گرفت. همهٔ آنها از روحالقدس پر شده و شروع به صحبت به زبانهای دیگر کردند که قبلاً هرگز یاد نگرفته بودند.

در آن روز جمعیتی از سرتاسر جهان در آن شهر بودند که وقتی شاگردان خداوند در حال پرستش و موعظهٔ انجیل بودند به آنها گوش فرا میدادند. پطرس رسول برخاست و رو به جمعیت با پُری روحِ خدا موعظه کرد که در نتیجهٔ آن، نزدیک به سه هزار نفر در یک روز به خداوند زنده ایمان آوردند.

بیاییم با هم به کلام خدا رجوع کنیم و آیاتی از باب ۲ کتاب اعمال رسولان را بخوانیم:

«وقتی روز پنطیكاست رسید، همهٔ ایمانداران با هم در یكجا جمع بودند. ناگهان صدایی شبیه وزش باد شدید از آسمان آمد و تمام خانهای را كه در آن نشسته بودند، پر ساخت. در برابر چشم آنان زبانههایی مانند زبانههای آتش ظاهر شد، كه از یكدیگر جدا گشته و بر هر یک از آنان قرار گرفت. همه از روحالقدس پر گشتند و به طوری كه روح به ایشان قدرت بیان بخشید، به زبانهای دیگر شروع به صحبت كردند. در آن زمان یهودیان خداپرست از جمیع ملل زیر آسمان، در اورشلیم اقامت داشتند. وقتی آن صدا به گوش رسید، جمعیّت گرد آمدند و چون هرکس به زبان خود، سخنان ایمانداران را شنید، همه غرق حیرت شدند و در كمال تعجّب اظهار داشتند: «مگر همهٔ این کسانیکه صحبت میکنند جلیلی نیستند؟ پس چطور است كه هر یک از ما پیام آنان را به زبان خودمان میشنویم؟» اعمال رسولان۱:۲-۸

آیا با خواندن این آیات، تغییراتی را که در روز پنطیکاست رخ داده را مشاهده میکنید؟ دیگر شاگردان ابهامی ندارند! دیگر آنها نقشهٔ نجات را کاملاً درک کردهاند و دیگر ترسی نیست!

پس از این واقعه، آنها اعتماد به نفس یافتند و آشکارا و با اقتدار صحبت میکردند. به پطرس رسول فکر کنیم، دو ماه قبل از آن، او چنان ترسیده بود که سه بار عیسی را انکار کرد. حال او با اقتدار، اعتماد، درك و ایمانی كه قبلاً هرگز نداشت با مردم دربارهٔ نجات دهنده صحبت میكند…

همراه باشید تا در مقالهٔ بعد بیشتر در باب این واقعهٔ پر جلال صحبت کنیم.

نویسنده: بهار

منابع: کلام خدا و تعالیم کلیسا

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

1 Comment

  1. Katherine

    تشكر ميكنم براي مطالب ارزشمندي كه درباره روز پنطيكاست با ما به اشتراك گذاشتيد، و حقيقت اتفاقي كه در اين روز افتاد را روشن تر كرديد.
    با خوشحالي منتظر ادامه مقاله هستم.
    بركت خدا با شما🙏🏼🌹

    Reply

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *