پنطیکاست (بخش دوم)

ژوئن 14, 2023مقالات

تغییر

در ادامهٔ نوشتار قبل در باب پنطیکاست، به تغییر دیگری که در این روز رخ داد میپردازیم، که بسیار عجیب و زیبا است.

بنا بر کلام خدا، پس از آنکه پطرس رسول در روز پنطیکاست موعظه کرد، سه هزار نفر ایمان آوردند و تعمید یافتند.

با هم آیات دیگری از باب ۲ اعمال رسولان را بخوانیم:

«پس کسانیکه پیام او را پذیرفتند تعمید یافتند و در همان روز در حدود سه هزار نفر به ایشان پیوستند. آنان همیشه وقت خود را با شنیدن تعالیم رسولان و مشاركت ایماندارن و پاره كردن نان و دعا میگذرانیدند.» اعمال رسولان ۴۱:۲-۴۲

در آن روز، اورشلیم به دلیل جشن پنطیکاست مملو از جمعیت بود. برای یهودیان، پنطیکاست یک جشن کشاورزی بود، آنها پنجاه روز پس از عید پسح در اورشلیم برای جشن برداشت محصول گرد هم میآمدند. بنابراین آنان از سراسر امپراتوری روم به آنجا آمده بودند.

سه هزار نفر از آنها که مسیحی نبودند و به عیسی مسیح اعتقادی نداشتند، در آن روز تبدیل شدند. تمام جهانبینی آنها نسبت به خدا، به خودشان، به دنیا و به زندگی ابدی تغییر کرد. روحالقدس سه هزار نفر را در یک شب دگرگون ساخت. حال، دیگر آن افراد میدانستند که چطور میتوانند به ملکوت خدا راه یابند. آنها دانستند که با خدا در صلح، آشتی و ارتباطی حقیقی هستند، و عیسی مسیح را به عنوان نجات دهندهٔ خود پذیرفتند.

اگر بشود رویداد پنطیکاست را در یک واژه خلاصه کرد، تصور میکنم که آن واژه «تغییر» است.

در کلام خدا ما تغییری را که در شاگردان و تغییری که در آن سه هزار نفر رخ داد را میخوانیم. ما نیز امروز نیاز به تغییر داریم. بسیاری از ما مسیحیان مانند آنچه که شاگردان قبل از پنطیکاست بودند سردرگم و ضعیف هستیم و نیاز به پری و قوت روحالقدس داریم که ما را تغییر دهد. این در حالی است

که ما لزوم تغییر درونی را احساس نمیکنیم، و معضل اصلی اینجاست. با خود میگوییم: «من که حالم خوب است. چه چیزی باید در من تغییر یابد؟»

گرچه ما با ایمان به خداوند زندگی کرده و در این ایمان روزانه رشد میکنیم، با اینحال هنوز هم عادتهای اشتباه و گناهآلودی داریم که اگر نپذیریم، نمیتوانیم از آنها رها شویم. ما هنوز در بخشهایی از زندگی دچار خودخواهی هستیم. هنوز گاهی آنچه خدا در کتاب مقدس به ما میگوید را کاملاً اشتباه تعبیر میکنیم و یا به آنها اهمیت نمیدهیم. بسیاری از ما هنوز نمیتوانیم در جمع، از ایمان خود صحبت کنیم و یا برای دیگران دعا کنیم. چون در این هراس هستیم که نتوانیم یا اشتباه کنیم و تلاشی هم برای رفع این مشکل انجام نمیدهیم.

گرچه به سبب خون گرانبهای مسیح، عدالت او را دریافت کردهایم، اما هنوز هم باید تغییر کنیم. ما همچنان در حال پیشروی در مسیر تبدیل و تقدس هستیم و هر روزه و همیشه باید بیشتر به فردی که خدا در نظر دارد، تبدیل شویم؛ فردی که هر روز بیشتر شبیه به عیسی میشود و کارهایی مشابه او انجام میدهد.

اما انسان چگونه میتواند درون خود را تغییر دهد؟ ما صرفاً با تلاش برای تبدیل به یک فرد بهتر شدن، نمیتوانیم خود را تغییر دهیم. به مانند این است که بگوییم اتومبیل من مشکلی دارد، اما من سعی میکنم با رانندهٔ بهتر بودن آن را درست کنم. در واقع ما به کسی نیاز داریم که بتواند در ما کار کند، تمام وجود و شرایط ما را بشناسد، متخصص تبدیل ما باشد، مشکلات درون ما را درمان کند و باعث تغییر حقیقی ما شود، و این کسی نیست جز «روح قدوس خدا».

اگر میخواهیم اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم، بیشتر با خدا و خودمان در صلح باشیم، کتاب مقدس را بهتر درک کنیم، با اعتماد و اقتدار بیشتری ایمان خود را به اشتراک بگذاریم، به روشی که خدا از ما میخواهد، زندگی کنیم و از درون تبدیل شویم، این همان کاری است که روحالقدس انجام میدهد. فقط کافیست همواره با تمام قلب، در دعا، پُری و هدایت او را بطلبیم، تا میوهٔ کارکرد او در ما نمایان شود. چنانچه ما حقیقتاً طالب هدایت او باشیم، او به روشها و طرق مختلف قادر است ایمان ما را تقویت سازد و عشق ما به مسیح و عشق ما به یکدیگر را افزایش دهد.

او ایمان را همچون آتشی نامرئی در درون ما قرار میدهد که خودخواهی و سردرگمیهای ما را بسوزاند. آتشی که سبب میگردد که به عیسی مسیح به عنوان منجی و خداوند خود اعتماد کنیم، او را عاشقانه دوست بداریم، در راهِ محبت و راستی بها داده و عیسی را زندگی کنیم.

دعا میکنم روحالقدس به کار خود در همهٔ ما ادامه دهد و ما را تبدیل سازد، که در عطایا و فضائلی که چون شعلههای آتش در هر یک از ما قرار داده، همواره جلال یابد. و دعا میکنم که ما هر روزه بیشتر به نیازمان به هدایت، حمایت و پُری روح پاک خدا پی ببریم و با تمام دل بگوییم:

به تو نیازمندیم ای نور قلبها، ای بهترین تسلی دهنده، ای مهمان عزیز جانهای ما، ای خداوند روحالقدس به تو نیازمندیم و تو را در تثلیث اقدس میستاییم.

آمین.

نویسنده: بهار

منابع: کلام خدا و تعالیم کلیسا

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

«پس بگذارید نور شما بر مردم بتابد تا کارهای نیکتان را ببینند و پدر شما را که در آسمان است، بستایند.» مَتّی ۱۶:۵

1 Comment

  1. Katherine

    آميين 🙏🏼
    شكر بر خداوند براي اين مقاله عالي؛ از جمله به جمله آن بركت گرفتم و كمك بزرگي در مسير ايمانم بود.

    از صميم قلب تشكر ميكنم و بركت خدا را بر خدمات و زندگي شما ميطلبم.🙏🏼✝️🌷

    Reply

‫ارسال نظر و دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *